Om oss

Viklau Hembygdsförening bildades 1996. 2023 ändrade föreningen namn till Viklau sockenförening.

Som startkapital kom pengar från skogsavverkning på ett område tillhörigt ett av socknens skifteslag mot att föreningen röjde och återplanterade. En omfattande studiecirkel kring socknens forntid blev en av föreningens  första aktiviteter där även hittills okända lämningar dokumenterades.

1996 hölls den första och oförglömliga sockendagen med många deltagande hemvändare och sockenboende som sen har följts av flera lika lyckade sammankomster.

En film från 1955 har försetts med tal och mångfaldigats och gamla foton har kopierats och sammanställts.

I samband med att det tidigare gårdsmuséet gick under klubban köpte föreningen en del inventarier med anknytning till Viklau som nu tillsammans med andra skänkta gamla saker  visas i den fd skolladugården som  är under renovering.

Hembygdsföreningen/sockenföreningen har genom åren anordnat gränsvandringar, studiebesök, kubbaftnar/sommarfester och bidragit till en trivsam sammanhållning i bygden. Under många år anordnades också varje vår en barkbåtsregatta i vackra Tjaukle.