Om oss

Välkommen till Vika byalags hemsida där vi informerar om kommande och genomförda aktiviteter, även om nyheter som kan vara av intresse. Vika by är en långsträckt by vid E 45:an 9 km söder om Mora indelad i tre delar, södra, norra, samt där emellan den centrala delen, Stenis. Antalet invånare i byn är ca 600 men är nu inne i en generationsväxling då många barnfamiljer flyttar hit vilket är glädjande. i samband med Mora hembygdslags grundande 1973 bildades Vika byalag, byns hembygdsförening som nu har ca 120 betalande medlemmar. Enligt stadgarna från 1990 är byalagets syfte bl a att söka bevara "säregna munart" som ännu talas i byn, dvs bevara Vikamålet.

Historik
År 1991 ansökte byalaget hos Allmänna arvsfonden om övertagande av en gård i Stenis, Kånåholsgården. 1993 överlämnades gården till byalaget och efter omfattande renovering invigdes hembygdsgården den 8e december 2002. Gården är en levande hembygdsgård med en mangårdsbyggnad, stall, hölada, lider med skänkta bruksföremål, härbre skänkt av en Vikabo, samtliga i timmer. En ny byggnad har tillkommit som används till utställningar, föredrag mm. I mangårdsbyggnaden finns en bagarstuga som används för tunnbrödsbak, här håller även styrelsen möte. Lokalen hyrs även ut till andra föreningar.