Om oss

Värmdö Skeppslags Fornminnesförening är Värmdölandets hembygdsförening och den äldsta Hembygdsföreningen på Värmdö sedan föreningen startades 1927.

Värmdö Skeppslags Fornminnesförening är en ideell och opolitisk natur- och kulturförening som värnar om hembygdens historia.

Föreningen är öppen för alla - gammal som ung. Och har som ambition att vara en mötesplats för människor med kulturarvsintresse och vi är idag runt 300 medlemmar.

Vi vill verka för en hållbar samhällsutveckling och har därför regelbundna möten med Värmdö kommun och andra föreningar.

Värmdö Skeppslags Fornminnesförening bildades 1927 och är Värmdös äldsta hembygdsförening. Vårt verksamhetsområde är Värmdölandet och delar av Stockholms skärgård. Föreningens syfte är att värna om Värmdös kulturhistoria. Redan 1929 invigde vi vårt första museihus - Grindstugan, en torparstuga som ligger på kullen ovanför Värmdö Kyrka, precis invid kyrkans klockstapel. Under årens lopp blev föremålen som skänktes till föreningen allt fler och mer utrymme behövdes. På 1960-talet fick därför föreningen det gamla "kyrkstallet" där många kulturföremål visas idag. Ytterligare Museihus har senare tillkommit.

Föreningen har som målsättning att regelbundet utge en årsbok med artiklar om människor, händelser och platser som har skapat Värmdö och dess historia.

Vår verksamhetsinriktning är:

• Att sprida kunskap om vår hembygd genom kulturvandringar, buss- och båtresor samt föredrag, blombytardagar och genom vår årsbok
  • Att samla, vårda och visa föremål med anknytning till Värmdö
  • Att hålla våra museibyggnader öppna under söndagar från midsommar till och med augusti mellan kl.12 - 14.
  • Att visa föreningens arkiv med fotografier och dokument.
  • Att samverka med andra kultur- och hembygdsföreningar, Värmdö kommun, Värmdö församling, Studieförbundet Vuxenskolan och Stockholms Läns Hembygdsförbund.
  • Att erbjuda skolklasser kunskap om livet förr på Värmdö genom att bjuda in till våra pedagogiska program.