Om oss

Föreningen bildades vid ett möte i Församlingshemmet den 8:e april 1999 och hade första året samlat 36 medlemmar ett antal som till idag vuxit till upp mot 170 st. Den egna verksamheten hade egentligen begränsat sig till den soldatforskning som bedrevs i samarbete med Genealogiska Föreningen. Västra Husby Hembygdsförening samverkar även med med Studieförbundet Vuxenskolan.
Senaste åren har till stor del ägnats åt vårt nya hemvist "Gamla Hemmet", som vi numera får disponera.

Om vi blickar tillbaka så hade inte Hembygdsföreningen de första åren haft någon egentlig hemvist, utan alla möten och träffar var endera hos enskilda styrelsemedlemmar eller i hyrda lokaler. Det var naturligtvis en nackdel att inte ha en fast punkt där såväl aktiviteter av olika slag som träffar kunde ske. Även att kunna förvara visst gemensamt material av värde även om vi inte hade för avsikt att ha något museum.

Föreningen hade därför en längre tid kastat sina blickar på det Gamla Hemmet som stått tomt i många år.
Det ansågs kunna vara en lämplig hemvist för föreningen då det ligger väl till geografiskt i korsningen Norrköpings- vägen och väg 210.
Föreningen gjorde en sonderande uppmätning av huset samt ett åtgärdsförslag för att kunna få det funktionellt.
Huset var av förklarliga skäl nedgånget efter att länge stått tomt, men bedömdes inte som ett hopplöst fall.
Problemet var att det inte fanns någon formell ägare till fastigheten som vi kunde diskutera och förhandla med, men när det efter en del turer konstaterats att Söderköpings kommun var ägare kom det hela i ett annat läge.

När ägarfrågan var löst gjorde Hembygdsföreningen en framställan  till kommunen  att i någon form få disponera huset till sin verksamhet.
Kommunen återkom och förklarade sig villiga att överlåta huset i Hembygdsföreningens vård.
Ärendet överlämnades till Ramunderstaden att förhandla om villkoren.
Innan årsskiftet 2012-2013 blev kontraktet klart och påskrivet av parterna och det var bara att jobba på med upprustningen..

När kontraktet skrevs hade vi kommit ganska långt med upprustningen. Vi började redan under senvåren 2012 och verksamheten hade pågått hela hösten trots att inte kontraktet var helt klart. Vi vågade att starta upprustningen av Hemmet ändå, då vi hade ett muntligt löfte.

I dagsläget har huset varit färdigställt en längre tid. . I samband med planeringen av tomten så har vi även anlagt en boulebana och en gärdesgård runt större delen av tomten. Uthuset som var rejält nedgånget upprustades till toppskick med bod, handikapp-wc och ett nytt fungerande torrdass.
Ett "sköve", dvs ett förråd som inhyser material och maskiner för trädgårdens skötsel, En grillplats under tak och lekplats med sandlåda och gungor har vartefter tillkommit.
En parkeringsplats i kanten mot ån är iordningställd som kan nyttjas av såväl besökare till Hemmet som för pendlare som vill samåka.

Verksamheten är i övrigt livlig varav kan nämnas:
Tipspromenader varje söndag, dessa är populära och föreningen verkligen syns i bygden.
Måndagsträffar varje vecka som lockar många till trivsam tillvaro.
Onsdagar har vi saxat varannan gång stickkafe och bygdeforskning.
Mycket uppskattade är dagarna för barnen med lekar och hölassåkning. På Östgötadagarna  har vi många utställare och många besökare.

Hemmet är dessutom  tillgängligt att hyra för dem som vill ha något arrangemang, familjefest eller liknande. Det har uppmärksammats av många vilket vi tycker är glädjande, då vi vill att Hemmet ska vara en tillgång för alla.

 60596 Norrköping
 Västra Husby Gamla hemmet 1