Fotodokumentationer

Olika former av dokumentation har alltid varit en viktigt del i hembygdsrörelsens arbete. Inte minst viktigt är fotografier - både att ta hand om äldre fotografier och att fotodokumentera de förändringar som sker fortlöpande. Upplands Väsby Hembygdsförening försöker att regelbundet göra olika dokumentationer av förändringar i kulturmiljön. Det kan gälla bebyggelsen och landskapet, men även olika vardagsmiljöer är viktiga att dokumentera - det är inte bara det vackra eller speciellt värdefulla som är viktigt att dokumentera för framtiden. Då vi inte kan se allt som händer inom kommunen, t ex förändringar av bebyggelsen (rivningar, ombyggnader), så är din insats viktig: kontakta styrelsen om du har förslag på sådant som bör dokumenteras eller du själv kanske har tagit bilder som visar viktiga förändringar och som kan vara intressanta för fler.

Varje dokumentation består av dels en kort sammanfattning, dels ett fotoalbum i pdf-format Dessa fotoalbum går att ladda ned och spara på din egen dator. Fotodokumentationerna finns även tillgängliga på Hembygdsgården. Dokumentationerna görs inte bara för i dag utan främst för framtiden och för att vara en del av vårt kollektiva minne. För att få en så lång livslängd som möjligt på bilderna så fotograferar vi på negativ färgfilm och gör vanliga färgkopior. Den digitala tekniken är bra för att föra ut material men de digitala bildernas långsiktiga bevarande är fortfarande osäker.

Rättigheterna till fotografierna i dokumentationerna tillhör Hembygdsföreningen och/eller namngiven fotograf. Bilderna får, med angivande bildkälla/fotograf, användas fritt i skol- och folkbildningssammanhang. Om bilderna används i andra sammanhang måste överenskommelse göras med Hembygdsföreningen eller namngiven fotograf.

På vår hemsida kan komma att publiceras bilder från ett numera försvunnet Väsby. Vi vet att många av de äldre bilder som en hembygdsförening på ett eller annat sätt kommer över, saknar notering om fotograf eller om vem som annars äger rättigheterna till publicerade bilder. Hjälp oss därför, att undgå misstaget att kränka upphovsrätten! Informera oss om vem/vilka som har upphovsrätten till bilder publicerade på vår hemsida. Kontakta styrelsen direkt i liknande ärenden.

Upplands Väsby Hembygdsförening

Skapad av: (2015-06-07 13:25:13) Kontakta föreningen
Ändrad av: Upplands Väsby Hembygdsförening (2022-04-12 06:38:52) Kontakta föreningen