Om oss

Hembygdsföreningen Umbygda hälsar dig välkommen till soldattorpen och Wärdshuset i Brännland! Gårdarna ligger i det vackra och månghundraåriga kulturlandskapet vid Umeälven, 10 km väster om Umeå centrum. De utgör en av attraktionerna vid Umeleden. Wärdshuset och soldattorpen är fina utflyktsmål för såväl ortsbor som tillresande gäster! Soldattorpen är inredda i tidstypisk anda och Wärdshuset är även det vackert inrett med detaljerade träsniderier gjorda av Bengt Lidström. Intill ligger en promenadstig ner till jättegrytorna vid Umeå älv. Umbygdas hembygdsförening erbjuder månatliga brasaftnar med trevliga teman och fika. Utöver det förekommer gökotta, utflykter och andra arrangemang. Annonsering sker i VK under rubriken "Allt om Västerbotten", här på hemsidan samt vår Facebooksida. Våra arrangemang sker i samarbete med ABF. Välkomna!

Vill du veta vad Brännlands Wärdshus kan erbjuda i form av mat, konferenser, bröllop m.m. kan du gå in här: brannlandswardshus.se