Om oss

Tvååkers Hembygdsförening bildades 1965 och det första mötet hölls den 18:e augusti. Medlemsavgiften var tre kronor. 1981 fick föreningen möjlighet att köpa en liten gård, i dagligt tal kallad ”Lille-Bengts”. Den ägdes av Olof och Alma Andersson och gick i den gamla halländska stilen, med goda möjligheter att arbeta vidare på.

En hembygdsgård blir ju även ett museum. Många gamla maskiner och redskap har skänkts till föreningen. 1992 byggdes en lada för att rymma alla dessa saker. I ladan står bland annat ett stort föreningströskverk som användes i gårdarna runt om i socknen när det var dags att tröska säden.
Image

Samlingarna utökades och 2003 var det dags att komplettera med en utbyggnad. Detta medförde bättre vagnsutrymme och en övervåning där andra föremål kunde ställas ut.

Hembygdsföreningen har ett arkiv i Medborgarhusets källare. Här finns bl. a ett stort antal intressanta handlingar från ekonomiska och ideella föreningar.

Medlemmar i hembygdsföreningen hjälper till med öppethållandet av Båtmuseet i Galtabäck lördagar och söndagar i juli och söndagar i augusti.  Avslutning sker tredje söndagen i augusti med Båtmuseets dag som alltid brukar vara välbesökt.

I hembygdsföreningen vård står även kölnan i Tyllered.