Torp

Inom Tjällmo Hembygdsförening har vi under 2018 startat en torpinventering för Tjällmo socken. Torpinventeringsgruppen gör fältstudier och dokumenterar torp genom att besöka en plats, notera koordinaterna och fotografera av torpskylten samt omgivningen för att sedan lägga in informationen på en internetbaserad interaktiv karta . (Klicka på ordet för att komma till torpkartan)

Varje torp som vi inventerar blir en kartnål på kartan, där vi även bifogar bilder och informativ text. Torpen markeras efter en färgkod där grönt betyder att torpet är inventerat och dokumenterat, rött betyder att torpet ännu är odokumenterat och orange betyder att torpet saknar skylt eller har förlorat den men kan bli skyltad i framtiden.

Följ oss gärna i vårt fortskridande arbete!

Vi tar gärna emot tips om där torpskyltar kan finnas. Kontakta oss då gärna via epost: [email protected].

Kontaktperson: Ulrika Johansson tel: 072-74 040 82

Klicka på sigillet för att komma till Kulturarv Östergötland. Där finns artiklar om Tjällmo och Östergötland i övrigt.

Tjällmo Hembygdsförening

Skapad av: (2018-10-13 11:54:39) Kontakta föreningen