Värdshuset

Värdshus uppfört 1841 för Strömsholms kanalbolags behov. Redan 1850 upphörde värdshusrörelsen, men fri bostad uppläts under många år åt en person som höll rum iordningställda för besökare. Senare bostadshus och provisorisk lokal för apoteket, som flyttades från Strömsholm till Hallstahammar i början av 1930-talet.

Sedan 1970-talet har hembygdsföreningen museum på övervåningen med arbetarhem och skolmiljö från tidigt 1900-tal, ett gammaldags gästrum och en utställning med foton från Ramstens fotoateljé i Hallstahammar.

Många kallar värdshuset för "skolan" och betraktar det som ett skolmuseum, men det har aldrig bedrivits någon skolverksamhet i denna byggnad. Det fanns en tid en skola på Skantzen, men det var i den lilla stuga som fortfarande finns kvar inne på campingens område.

Svedvi-Berg Hembygdsförening

Skapad av: Svedvi-Berg Hembygdsförening (2014-06-21 22:50:50) Kontakta föreningen
Ändrad av: Svedvi-Berg Hembygdsförening (2017-11-30 22:02:13) Kontakta föreningen