Om oss

Sunnersbergs Hembygdsförening bildades 1923. Syftet med föreningen är att bevara kunskapen om det generationer före oss har byggt upp samt även i framtiden arbeta för att bevara det kulturarv vi har i Sunnersberg med omnejd.

Styrelsen

Ordförande, Lilly Johansson

V.ordförande, Raymond Andersson

Sekreterare, Marianne Andersson

Kassör, Marieanne Bäckman

Ledamöter, Caroline Karlsson, Barbro Oscarsson, Bengt Ottosson

Britt-Marie Djup, Per Olof Strandroth, Gunnar Holmstrand

Valberedning, Britt Klasson, Elisabeth Olsson, Ingemar Larsson

Revisorer

Lennart Edin, Urban Sandgren

Stadgar

1. Föreningen bildades 18 februari 1923 och fick heta Sunnersbergs Hembygds- och Fornminnesförening. Enligt årsmötets beslut 2005 ska de gamla stadgarna skrivas om för att passa in i vår tid. Något senare byttes namnet till  Sunnersbergs Hembygdsförening. Enligt årsmötets beslut 2018 reviderades 2005 års stadgar enligt följande:

2. Arbetsåret omfattar tiden 1 januari- 31 december.

3. Målsättningen är att bevara insamlade föremål och byggnader samt att ordna aktiviteter enligt tradition eller efter styrelsens beslut.

4. Medlemskap är öppet för alla. Medlemsavgift som bestäms vid årsmötet, erläggs till fullo oberoende av när inträde sker under året.

5. Styrelsen består av ordföranden som väljs på 1 år samt minst 4 ledamöter som väljs på 2 år på så sätt att hälften väljs vartannat år. Styrelsen utser bland ordinarie ledamöter vice ordförande, sekreterare och kassör.

6. Revisorer:  2 till antalet samt revisorssuppleant väljs av årsmötet för nästa ett-årsperiod.

7. Valberedningen som består av 3 medlemmar varav en sammankallande utses för 1 år.

8. Styrelsens åliggande: Ordföranden ska leda förhandlingar, tillse att fattade beslut verkställs samt själv eller genom beordrad styrelseledamot representera föreningen. Ordföranden ska också kalla till sammanträden samt delge sekreteraren vad som ska vara med på dagordningen.

Sekreteraren ska upprätta dagordningen och föra protokoll vid styrelse- och årsmöten samt införa ev. referat till ortspressen. Till årsmötet ska sekreteraren i samråd med styrelsen utarbeta verksamhetsberättelse för det gångna året.

Kassören ska handha  föreningens kassa och föra dess räkenskaper, inkassera medlemsavgifter, upprätta medlemsförteckning samt vid arbetsårets slut föra ett sammandrag av föreningens räkenskaper, vilket tillsammans med kassabok och verifikationer i god tid före årsmötet överlämnas till revisorerna.

Övriga ordinarie styrelseledamöter tilldelas i förekommande fall arbetsuppgifter som styrelsen själv bestämmer.

9. Tecknande av föreningens namn: Ordförande och kassör bemyndigas att var för sig teckna föreningens namn gentemot bank och postgiro.

10. Årsmötet ska hållas i mars månad. Protokoll ska föras vid varje sammanträde och justeras av ordföranden och en justeringsperson. Vid årsmötet ska följande ärenden behandlas:

• Val av ordförande för mötet
  • Val av sekreterare för mötet
  • Val av justerare
  • Föregående årsmötesprotokoll uppläses
  • Styrelsens redogörelse för det gångna året
  • Revisorernas berättelse samt beslut om ansvarsfrihet för styrelsen
  • Val av ordförande och styrelseledamöter
  • Val av 2 revisorer samt 1 suppleant, som väljs för nästa ett-årsperiod
  • Val av 3 medlemmar till valberedningen varav en sammankallande
  • Beslut om nästkommande årets medlemsavgift
  • Övriga frågor

11. Uteslutning av medlem ska ske om vederbörande trots påminnelse ej betalat medlemsavgift under 1 år.

12. Stadgeändring: Förslag till ändring av föreningens stadgar kan framläggas av medlem och ska för att vinna laga kraft, antas vid 2 utannonserade sammanträden varav det senare ska vara ett ordinarie eller extra årsmöte.

13. Föreningens upplösning kan fattas endast om föreningens styrelse framlagt sådant förslag  och detta förslag vid 2 på varandra följande årsmöten, varav det ena ska vara ett ordinarie årsmöte. Vid båda årsmötena ska minst tre fjärdedelar av de röstberättigade godkänna beslutet. Kallelse till det senare årsmötet får inte ske förrän justerat protokoll från det första årsmötet föreligger.

 Lilly Johansson Torpa Blänkås 53198 Lidköping
 070-2060787[email protected]