Storvretabygden 1990 Järnvägen


Nedanstående text är hämtad ur Storvretabygden Forntid – Nutid 1990, sid 124 -125.
Bild 1 och karta 1 är kompletterade av red.

Järnvägen

Järnvägen mellan Uppsala och Gävle invigdes 1874. Mellan Stockholm och Uppsala pågick järnvägstrafik sedan 1866. Ansökan att få bygga järnvägen till Gävle hade inlämnats redan 1845. En mängd utredningar gjordes om flera olika alternativa sträckningar och utföranden.
Ett alternativ med landsvägslokomotiv förkastades snabbt.

Image

 Bild 1. Bilden visar en modell av en lokomobil eller ”Landsvägslokomotiv” som finns på Järnvägsmuseet. Foto: Järnvägsmuseet.

Principbeslut togs den 9/9 1871. Därefter gick det fort. Koncession (tillstånd) gavs 12/1 1872. Vid bolagsstämma 5/3 1872 bestämdes att järnvägen skulle vara bredspårig. Ny koncession för detta lämnades 15/3 1872. Arbetet började 15/4 1872 med bron över Dalälven vid Älvkarleby. Sträckan Uppsala-Vattholma påbörjades mars 1873.

Den 23/9 1874 kl. fem på eftermiddagen "sammanspikades" skenparen från norr och söder. Detta skedde vid Storvreta station.
Från en historik av B. Hagberg om denna järnvägs historia 1874-1924 hämtas:

Denna händelse då Gästrikland medelst järnväg sammanknöts med det övriga Sverige, försiggick på så sätt, att ett gruståg med några av arbetsbefälet och en del arbetare anlände från Uppsala, samtidigt med ett gruståg norrifrån. Ortsbefolkningen inberäknad, samtidigt omkring 250 personer på den lilla stationen Storvreta, där nu det rörliga livet påminde om livet på en stor järnvägsstation. Förfriskningar bjödos, och arbetarna undfägnades med smörgåsar och öl. Tal hällos---.

Den uppförda järnvägsstationen, som också inrymde posten, var en vacker byggnad, se fig 93. Under en lång period stannade tågen för på- och avstigning även vid s.k. anhalter. Mellan Storvreta och Vattholma fanns sådana vid Årby/Kilsgärde, Norrby, Edshammar där en bro över ån fångade upp trafikanter även från den västra sidan av Fyrisån, och vid Stenby/Lenaberg. På samma sätt fanns också anhalter på sträckan in mot Uppsala.

Image

 

 Karta 1. Visar järnvägssträckningen mellan Storvreta stn och Vattholma station. Karta Lantmäteriet.

 

Uppsala-Gävle järnväg förstatligades 1933. Järnvägen elektrifierades 1937. Storvreta station byggdes om 1936. Den revs på 70-talet.

År 1966 upphörde driften vid Storvreta station. Tågen går samhället förbi. Järnvägen som förut varit en viktig förbindelse utåt och en förutsättning för etablering av industrier här blev nu enbart en olägenhet genom att dela upp samhället i två delar med därav följande interna kommunikationssvårigheter.

Image

 Fig 93. Storvreta järnvägsstation, byggd 1874, är ett exempel på den fina arkitektur för S]:s räkning som utvecklades av verkets chefsarkitekt åren 1855-95 A W Edelsvärd.   Byggnadens vackra stil försvann helt när stationen byggdes om 1936. Stationen nu riven.

Nu pågår utredning om att skapa tågförbindelser mellan Uppsala och Tierp, det s.k. Upptåget. Det kan kanske då bli aktuellt att flytta tillbaka den gamla stationens namnskylt som nu lär befinna sig vid en sommarstuga i närheten av Storvretabadet.

Förening:

Storvreta Ärentuna Kultur & Hembygdsförening

Skapad av: Bosse Wesslén (2022-12-20 14:37:10) Kontakta föreningen
Ändrad av: Bosse Wesslén (2023-03-11 09:42:42) Kontakta föreningen