Föreningens historia

Historik

Storvreta Kultur-& Hembygdsförening har sin bakgrund i Storvreta Kultur -och Biblioteks förening som bildades 1987 i samband med att Ärentunaskolan och därmed biblioteket totalförstördes i en brand i juni 1986. Föreningen  hade då två huvudsakliga uppgifter som genomfördes på ett mycket bra sätt under ledning av Helmer Wallner. Den första och kanske ursprungliga var att samla, systematisera och dokumentera kunskap om hembygden. Detta arbete är väl dokumenterat i boken "Forntid och Nutid" som kom ut 1990. Den andra uppgiften blev att driva och arbeta med lokalfrågan för ett nytt bibliotek. Vilket i mångt och mycket blivit det nuvarande biblioteket.

1992 ändrades namnet till Storvreta Kultur-och Hembygdsförening.

2015 ändrades namnet till  Storvreta Ärentuna Kultur- och Hembygdsförening.

Föreningens syfte:
Storvreta Ärentuna Kultur- och Hembygdsförening är en ideell förening med huvudsakligt verksamhetsområde inom Storvreta tätort samt byarna i Ärentuna och byarna Fullerö, Ekeby, Ängeby, Edshammar, Husby , Ånge och Gränby.

"Syftet är är att inom Storvretabygden främja kulturutvecklingen i allmänhet, värna och vårda hembygdens miljö och kulturarv samt att vara vänförening till Storvreta-biblioteket".

För att nå dess syften vill föreningen verka för:

- att  främja kulturutvecklingen genom att driva, uppmuntra och understödja allmän och  enskild kulturverksamhet
- att  kulturella intressen beaktas i samhällsbyggandet
- att  medverka i den demokratiska processen genom att stimulera till debatt och fri opinionsbildning
- att  understödja biblioteket och samarbeta med med biblioteket i dess verksamhet som en  kulturell mötesplats för bygdens invånare
- att  insamla, forska, systematisera och tillhandahålla kunskaper om bygdens historiska  bakgrund för att öka förståelsen av aktuella skeenden
  och påverka samhällets utveckling
- att  anordna möten samt bedriva eller understödja kursverksamhet inom olika kulturområden såsom kunskap om hembygden, litteratur,
  musik, teater och textil - träslöjd att  arrangera hembygdsvandringar och utflykter i huvudsak inom Storvretabygden
Föreningen är ansluten till Upplands Fornminnesförening och Hembygdsförbund.

Vi tackar Ingvar Johansson för allt han gjort för föreningen under många år!
Han har varit ordförande 2003- 2010, styrelsemedlem och webbredaktör under många
år i föreningen. Hösten 2016 går flyttlasset till Karlstad och många nya äventyr väntar!
Lycka till!

Ingvar Johansson

Storvreta Ärentuna Kultur & Hembygdsförening

Skapad av: (2015-02-04 18:56:57) Kontakta föreningen