Bli medlem

Bli medlem i Stockholms läns hembygdsförbund! Både föreningar och enskilda medlemmar är välkomna. Att vara medlem i Stockholms läns hembygdsförbund är att ingå i ett sammanhang. Som medlem har man tillgång till, och regelbunden kontakt med, ett stort nätverk av föreningar, museer, arkiv etc. Föreningarnas och förbundets sammantagna kulturhistoriska kompetens är stor och genom Stockholms läns hembygdsförbunds försorg och i samtal med andra kan man ständigt fortbilda sig inom områden som intresserar. Förbundet samordnar och sprider insatser, svarar på frågor, driver utvecklingsprojekt, ger råd, talar för rörelsen gentemot politiker och marknadsför den mot allmänheten.

En förening som blir medlem i Stockholms läns hembygdsförbund blir automatiskt även medlem vår riksorganisation Sveriges Hembygdsförbund och får ta del av deras förmåner såsom möjlighet att att teckna förmånliga försäkringar, få STIM-avgiften bekostad och inte minst ha en gratis hemsida här på portalen.

Olika typer av medlemskap
Det finns olika sätt att bli medlem i Stockholms läns hembygdsförbund, antingen kan du bli enskild medlem eller medlem genom en lokal hembygdsförening.

Enskild medlem i Stockholms läns hembygdsförbund
Det kostar 225 kr och du får rabatt på avgifter till våra arrangemang och är välkommen till vårt årsmöte, stödjande medlemmar har ingen rösträtt på Förbundets årsmöte. Medlemsavgiften betalas in på Plusgiro nr: 58 83 56-6.

Medlem i en lokal hembygdsförening
Kontakta en lokal hembygdsförening för att bli medlem där, hitta din förening här

Föreningsmedlemskap i Stockholms läns hembygdsförbund
Vill din förening bli medlem i hembygdsförbundet? Skicka i så fall en ansökan till [email protected] eller till Stockholms läns hembygdsförbund, Sabbatsbergsvägen 6,113 61 Stockholm. Den bör innehålla kopia på föreningens stadgar och ett utdrag ur styrelseprotokoll där det framgår att föreningen beslutat att ansöka om medlemskap. Läs våra stadgar eftersom vi vill att anslutna föreningar stödjer vår grundsyn.

Medlemsavgiften för föreningar baseras på antalet fullbetalande medlemmar i medlemsföreningarna. För närvarande kostar det föreningarna 26 kr/medlem och år (av dessa går 13 kr till Stockholms läns hembygdsförbund och 13 kr till Sveriges Hembygdsförbund), ett familjemedlemskap räknas som två personer (52 kr).

Minimiavgfit för föreningar är 2 000 kr. Föreningar under uppbyggnad betalar 1 000 kr första året, 1 500 kr andra året och 2 000 kr tredje året.

Maxavgift är 26 000 kr, det innebär att föreningar som har över tusen medlemmar bara betalar för tusen stycken.

Stödjande medlemsförening, organisation och stiftelser betalar 2 500 kr/år. Stödjande medlemskap kan erhållas av ideella föreningar och stiftelser som delar hembygdsrörelsens grundsyn och stödjer våra ändamål, men som inte är allmännyttiga föreningar öppna för alla. Exempel är kamratföreningar som vänder sig endast till personer som vuxit upp i samma stadsdel eller museer som är organiserade som stiftelser. Det kan också vara en förening som är ansluten till en annan riksorganisation, till exempel en bygdegårdsförening. Stödjande medlemmar har inte rösträtt på förbundets årsmöte.