Välkommen till Södra Ingelstad Härads Hembygdsförening!

Öster om Ystad, i den södra delen av Ingelstads härad, utmed kusten, finner ni vår hembygdsförening. I det böljande jordbrukslandskapet bestrött med välmående gårdar, förgyllda av vårens rapsfält i kontrast mot det blåskimrande havet, i byarna Löderup, Hörup, Örum, Fröslöv, Hedvigsdal, Valleberga, Glemmingebro, Ingelstorp, Hagestad, Ekesåkra, Gamla Mälarhusen, Kåseberga och Hammar, har vi vår hembygd.

Vi kan bjuda på många vackra naturupplevelser som Hammars backer, Kabusa fältet och Hagestads naturreservat. Bra badstränder och fullt med fornminnen. Besöksmål så som Ale stenar, Dag Hammarskjölds Backåkra, Kåseberga fiskeläge, Räddningsstationen i Sandhammaren, en av världens äldsta, Sandhammarens Fyr, några medeltida kyrkor, som Skånes enda rundkyrka i Valleberga by, medeltida dopfuntar, träskulptur och mycket mer. Välkomna!