Om oss

Efter år av torp- och gårdsstudier tog planerna på att bilda en hembygdsförening fart och den 20 oktober 1985 hölls första mötet i Skogsbygdens Hembygdsförening.

Föreningens målsättning var att kartlägga bygdens historia och verka för en levande landsbygd i nutid. 1986 bildades föreningen formellt och stadgarna antogs.

Föreningens verksamhet bygger på ett stort engagemang av bygdens invånare. Under ett antal år samlades information och forskades om bygdens gårdar och torp, vilket utmynnade i en bok med namnet ”Gårdar och Torp i Skogsbygden” år 1995.

Föreningen hyr och underhåller gården Lafsan, som bevaras i sitt ursprungliga skick av föreningens medlemmar.

Föreningen har idag drygt etthundra medlemmar och bedriver en aktiv verksamhet för både gamla och unga.