Uppdatering av läget 2024-01-30

Bygglovet beviljades den 15 januari 2024. Lantmäteriet har aktiverat avstycknings-/och fastighetsregleringsärendet. Lassas Byggnadsvård kommer att hämta timmerstommen inom kort och påbörja lagning och utbyte av timmer i egna lokaler i Bollnäs. Efter färdigställd grundläggning kommer den färdiga timmerstommen åter tillbaka för uppmontering.

Steg för steg arbetar vi nu vidare med finansieringen och ytterligare medel för att nå målet!

Allmäna Arvsfonden har med sitt stöd - bidragit till grundplåten av vårt projekt "Ny verksamhet"

Projektet "Ny verksamhet" som initierades under hösten 2022 och som sedan genom olika väl genomtänkta delmål tagit oss till fasen vi nu befinner oss i. Vi gläds åt det fantastiskt roliga beskedet att vår ansökan om medel för den nya verksamheten blev beviljad den 20 september 2023.

Vård av kulturarv - vår nya verksamhet.

Ny verksamhet mitt i byn - Ett kulturarv, både det 200-åriga parhuset och för att skapa en traditionell bagarstuga för att förvalta den månghundraåriga tekniken att baka tunnbröd!

Inför socknens sjuhundraårs-jubileum 2024 växer dess kulturella centrum runt kyrkan i Skog, med Staffans Hus, Bygdegården, den vackert restaurerade Sockenstugan och Konstverket som tolkat motiv från den sjuhundra år gamla Skogbonaden önska
r vi nu berika med en tvåhundraårig bagarstuga för att baka bröd med femhundra- åriga anor.

Bagarstugan kompletterar vårt lokala kulturliv, den blir också unik i sitt slag, då den blir den enda bagarstuga i kommunen som kan hyras ut till alla som är intresserade av att lära sig att återskapa traditionellt matbröd.

Då huset som utöver delen med bagarstugan även inrymmer en storstuga så är tanken att året runt,  kunna bedriva olika aktiviteter, studiecirklar och samkväm utifrån bygdens önskemål.

Vår önskan är att vi har en plats där vi över generationsgränserna kan känna historiens vingslag i en trivsam miljö som är tillgänglig för alla.

Image

Parhuset har stått i Granänge och är sannolikt uppfört sekelskiftet 1700-/1800 talet men flyttas nu till mark skänkt av  Bosse och Siv Forsling, nedanför kyrkan.
Med varsam och genuin byggnadsvård ska nu huset med dess vackra patina som endast tidevarv kan skapa
- återuppbyggas och restaureras i tidsenlig anda och på en plats i grönskande kulturhistorisk miljö mitt i byn nedanför kyrkan.

Image

Skogs Hembygds- & Intresseförening