Välkommen till Skedevi Hembygdsförening!  (For English click here)

Skedevi hembygdsförening bildades 1959. Sätet är i Käxelvik, några kilometer sydväst om Skedevi kyrka. Byggnaderna och tomten ägs numera av föreningen, efter  välvilliga gåvor från Linköpings stift.  Underhåll och drift sköts helt av frivilliga krafter inom föreningen. Finansiering sker i huvudsak via medlemsavgifterna.

Käxelvik omnämndes första gången 1375 då Ingegärd Knutsdotter skänkte sin arvedel av Käxelvik till Vadstena kloster. Hon var dotterdotter till Heliga Birgitta.

Namnet Käxelvik kommer av Tjäksla, som är en krokbladig yxa med samma form som viken av Tisnaren där Käxelvik ligger. Käxelvik har varit komministerboställe under åren 1741-1917. Därefter har det även varit bostad för arrendatorn till gården Käxelvik, som nu ligger på andra sidan landsvägen. Hembygdsgårdens huvudbyggnad är uppförd 1797 och i huvudsak oförändrad sedan dess.

Roland Högfeldt från Rejmyre var mycket intresserad av bygd och kultur. Han gav sig ut för att tigga saker till ett museum i Käxelvik och fick hjälp av folk från orten. Då föreningen bildades 1959 blev Roland Högfeldt dess förste ordförande. 1984 utökades byggnaderna vid Käxelvik med en loftbod som skänkts  av Häfla Bruk och flyttades från Hävla Gård. Hembygdsföreningens egna mannar plockade ner boden stock för stock och reste den sedan igen vid Käxelvik.

ImageImage

Vårt verksamhetsområde - Skedevi socken