Om oss

Att dokumentera den näraliggande historien i bygden kändes som den första stora uppgiften när Skeda Hembygdsförening bildades i början av 1990-talet på initiativ av Claes Prestby.

Efter lång tid har den äntligen tagit form, Skedaminnen 2. Den är en fortsättning på Skeda Hembygdsförenings mångåriga arbete med dokumentation av livet i bygden. Här ges glimtar av människor som levt och verkat i gångna tider. Vi får också ett axplock av av händelser från vår tid och intervjuer med kända personer.

Det är många som har bidragit med berättelser, reportage och har skrivit artiklar. Ett stort tack till alla. I detta sammanhang är det viktigt att lyfta fram den stora insats som Claes Prestby gjort. Claes var redan från början en drivande kraft i föreningen och även till Skedaminnen 2 har han arbetat målmedvetet med intervjuer och insamling av material.

Ett stort arbete har varit att sammanställa texter och bilder till en bok. Det har Gert Johansson och Lennart Johansson ansvarat för.

Skedaminnen 2 får ses som en viktig milstolpe i föreningens verksamhet. En annan är föreningens inköp av det tidigare trädgårdsmästeriet, Orlunda Norrgård (på bilden ovan). Här arbetas det för att bygga upp en hembygdsgård och med utsikt bort mot Skeda skola, finns nu både föreningslokal och hembygdsmuseum