Om oss

Skärkinds Hembygdsförening är en ideell förening, vars syfte är att bevara, berätta om och visa bygdens historia. Hembygdstugan består av en huvudbyggnad, en skyttepaviljong, en mycket gammal jordkällare och en museibyggnad med föremål från äldre tider. Hembygdstugan ligger strax utanför Skärkind by vid Lilla Skävid. Du ser en skylt, "Hembygdsstuga", längst vägen mellan Skärkind och Gistad (Särstadsvägen). Byggnaderna är omgivna av en trevlig gård med syrenhäck runt ikring, där det finns gott om plats för att träffas. Du är välkommen att låna trädgården till släktträffar eller annan typ av familjeutflykt. Hör av dig om du vill boka in en dag!

Vi har tyvärr inget arkiv som är användbart för släktforskning, men du som är intresserad kan komma och titta in i muséet och se föremål från äldre tider.

Om du vill lära känna bygden, dess historia och människor som bor här, så är du varmt välkommen att bli medlem. Även som passiv medlem så stödjer du föreningens verksamhet. Medlemsavgiften är 100 kr per person och år, för familj 200 kr. Sätt in på Bg 645-5851 och glöm inte skriva ditt namn och vart du bor. Bidrag mottages tacksamt.

Vill du vara en mer aktiv medlem? Det kan finnas platser kvar i styrelsen och det finns alltid möjlighet att vara med i arbetskommittén.

 Skärkinds hembygdsförening c/o Chia Karlsson, Herseberga 2, 61792 Norsholm
 Lilla Skävid, Skärkind