Ballingstorp

Längst in på en grusväg ligger den lilla byn Ballingstorp. Här finns idag två gårdar som Skånes hembygdsförbund förvaltar, Ballingstorpsgården och Per-Olsgården. Ballingstorpsgården är en fyrlängad skogsbygdsgård i knuttimring och skiftesverk, övervägande från 1700-talet. På Per-Olsgården, som ligger strax intill, finns boningshuset bevarat. Även det är uppfört på 1700-talet, med knuttimring och skiftesverk.

Läs mer om Ballingstorp:

Besöksinformation

Gårdarna är öppna för besökare året runt. Runt byn ligger betesmarker, stubbskog, ängar och fägator - ett kulturlandskap som kan upptäckas från en vandringsslinga. Vandringsleden är ca 1 km lång, terrängen är kuperad och stigen går bitvis över stänger och stättor. På vår YouTube-kanal ligger en film som visar delar av vandringsleden

Inne på Ballingstorpsgården kan man slå sig ner med sin matsäck vid bord och bänkar. Vatten och avlopp saknas men på Ballingstorpsgården finns ett utedass. Vid ingångarna till boningshusen är det trappsteg. Vill man komma in i boningshusen vänligen kontakta värdparet Britt-Marie och Tore Lethin tel. 0703-87 51 88. Välkomna!

Observera att det i hela Ballingstorp råder eldnings- och rökförbud.

Några gånger varje år har vi arrangemang i byn, se vår aktivitetskalender. På vår YouTube-kanal finns en film med några glimtar från "Hustomtens och människornas Ballingstorp", ett arrangemang som hölls på Kulturarvsdagen 2020. Klicka på bilden nedan, eller på textlänken.

Hitta hit

Öppna karta (Google Maps). Parkering finns vid gårdarna. Bussar får ej ställa sig där, då vändning inte är möjlig.
Kollektivtrafik från Kristianstad: busslinje 545 mot Broby. Hållplats: Dammhuset. Från hållplatsen är det c:a 2,5 km till Ballingstorp.

Skånes Hembygdsförbund

Skapad av: Skånes Hembygdsförbund (2012-01-13 10:09:16) Kontakta föreningen