Om oss

Visst tycker du att det vore roligt att lära mer om vår stad? Att det är viktigt att värna om Sigtunas unika stadsmiljö och att väcka intresse och förståelse för hembygden, dess miljö, natur och byggnadsminnen!
I den andan arrangerar och bekostar Sigtuna Hembygdsförening, inte kommunen, firandet av Valborgsmässoafton, Nationaldagen och Midsommarafton i Sigtuna stad. Dessutom arrangerar vi brasaftnar med intressanta teman, utflykter, säljer böcker och skrifter samt delar årligen ut vårt kulturpris, Hembygdspriset, till en person eller sammanslutning som gjort värdefulla insatser för hembygden.
I början av 1970-talet ”räddade” vi Sockenstugan från förfall och rivning. I dag erbjuder vi privatpersoner, föreningar och företag att hyra denna charmiga lokal.