Våra kultur- och naturmiljöer

I landskapet finns spår och tecken från tider som varit. Här finns möjlighet att utläsa och tolka gångna tiders samhällen men också få förståelse för varför dagens landskap ser ut som de gör. Välkommen att besöka de vackra miljöerna kring landets alla hembygdsgårdar, trädgårdar med växter från förr, betade hagmarker med gärdesgårdar och gamla grindar. Hos våra medlemsföreningar kan du gå på upptäcktsfärd, vandra längs leder och ta del av kunskap om gamla tiders natur- och kulturbruk.

Välkommen!

Några exempel - du hittar fler längre ner på sidan

Husbilar + Kulturarv = Sant

I Sverige finns det många hembygdsföreningar som inte bara ägnar sig åt att bevara och främja lokal historia och kulturarv, utan även erbjuder unika ställplatser för husbilar. Här presenterar vi fem hembygdsföreningar som erbjuder en genuin och minnesvärd ställplatsupplevelse.

Badelunda natur- och kulturstig

Upplev ett av Sveriges mest kulturhistoriskt intressanta områden! Badelunda natur- och kulturstig börjar vid Anundshög, Sveriges största gravhög, och tar dig sedan längs den vackra Badelundaåsen genom den gamla Tibble by.

Badelunda Hembygdsförening, Västmanland

Övernatta vid St Olavsleden

Med start i Selånger utanför Sundsvall slingrar sig St Olavsleden tvärs genom Sverige för att nå Trondheim vid Norges Atlantkust. Längs vägen finns en rad hembygdsföreningar. Vid Borgsjö hembygdsförening kan du övernatta.

Borgsjö hembygdsförening, Medelpad

Arrangemang och besöksmål

Du hittar fler aktiviteter på föreningarnas hemsidor