Sockenbildningen i Sverige - hösten 2023

Passar för

Dig som sysslar med lokalhistorisk forskning eller bara är nyfiken på socknens historia.

Innehåll

Välkommen att delta på ett första webbinarium på temat socknar! Sockenbildningen är starkt förknippat med våra äldsta kyrkor men har även koppling till äldre ortsnamn. Under webbinariet kommer du bland annat få höra om forskningsläget under de senaste 30 åren.

Föreläsare är Stefan Brink doktorerade vid Uppsala universitet med avhandlingen Sockenbildning och sockennamn: studier i äldre territoriell indelning i Norden. Stefan har även skrivit ett kapitel i Riksarkivets årsbok Den svenska socknen från 2016 med rubriken ”Sockenbildningen i Sverige”.

Obs! Alla som deltar får köpa boken Den svenska socknen med 20% rabatt! Rabattkoden meddelas under webbinariet och anges vid beställning. Leveranstiden är upp till två veckor.

Webbinarieledare

Moderator: Eva Kempff, konstvetare och styrelseledamot i Sveriges hembygdsförbund.

Föreläsare: Stefan Brink, fil. dok. i nordiska språk och professor vid University of Cambridge med förord av Peter Olausson, historiker vid Karlstads universitet och styrelseledamot i riksförbundet.

2/11 2023 kl 13-14.30

Du anger datum och tillfälle vid anmälan.

Antal deltagare: Inget max antal
Sista anmälningsdag: Ända fram till seminariestart

När du anmält dig får du ett bekräftelsemejl med länk till seminariet. Ett påminnelsemejl kommer skickas på morgonen dagen före seminariet. Du kan logga in cirka 15 minuter före start.

Anmäl dig här

Frågor?

Mejla då [email protected]

Lästips!

Riksarkivets årsbok Den svenska socknen från 2016 med rubriken ”Sockenbildningen i Sverige”. Boken säljs till rabatterat pris i samband med webbinariet. Rabattkoden meddelas under webbinariet och anges vid beställning. Leveranstiden är upp till två veckor.

Sveriges hembygdsförbund

Skapad av: Olov Norin (2023-07-26 09:26:11) Kontakta föreningen