Angående gränsen mellan Ö Malma och Rönö häradsallmänning

Angående äganderätten till Röne Kronoallmänning (1810)

Utdrag af domboken, hållen å Lagtima Sommar Tinget med Rönö Härad i Svärdbro den 7:de Junii 1810.

§ 39

S:D: Företogs det ifrån sistledit till detta Ting, af orsak domboken för den 8 Martio innewarande år utwisar, upskjutne mål emellan Herr Öfwersten och Riddaren af Kongl. Swärds Orden Högwälborne Grefwe A.F. Stackelberg, kärande, samt Rönö Härads samteliga Jordägare och Hemmans Innehafware, swarande, rörande ägande rätten till den i Ludgo Socken belägne, så kallade Rönö Härads Allmänning; och instälde sig härwid för Herr Öfwersten och Riddaren Grefwe Stackelberg samt Inspector Petter Bergsten, försedd med Skriftelig Fullmagt samt för Runtuna, Ludgo, Spelvik, Råby, Bogsta, Sättersta, Tystberga och den del af Svärta Socknemän, som icke lyda under Sjösa Säteri, deras antagne Ombud Herr vice Borgmästaren Lands= och Stadsfiscalen C.F. Svahn, äfwen som i egenskap af Fullmägtig för Hemmans Ägarna uti Hellgona, Thorsåker och Lästringe samt den del af Svärta, som hörer till Sjösa Säteri företrädde krono Befallningsmannen Carl Öijer och med företedde Sockenstämmo Protocoller styrkte, att Jordägarne och Hemmans Innehafwarne uti sistnämnde Socknar enhälligt afsagdt sig all delaktighet uti den omtwistade Allmänningen samt följakteligen undandrogo sig widare delaktighet uti denna Rättegång; hwarjemte förre Härads Domaren Jonas Nilsson i Välfvesta och Bonden Eric Ericsson i Smedsbord upwiste Socken Stämmo Protocoller för den 31 Maji och den 3 junii detta år, hållne uti Lid och Ripsa Församlingar, hwilkas Innewånare likaledes, med undantag af Bonden Eric Larsson i Täppan, Ripsa Socken, enhälligt afsagdt sig och sine Hemman för nu och framdeles all äganderätt till oftannämnde Allmänning och widare deltagande i denna Rättegång.

I egenskap af krono Consistorie och Jägeri Fullmägtige anmälte sig ofwanbemälte Herr vice Borgmästare Svahn, Herr Kyrko Herden Lars Thavenius samt Landt Jägaren H.F. Fogelström; men de vid  förre Tinget tillstädes warande Regimentes Fullmägtige Herr Majoren och Riddaren af Kongl SwärdsOrden Wälborne L. von Engelbrecten och Herr Fändriken Högvälborne Baron G. Duvall kommo icke tillstädes utan låto anmäla förfall af nu pågåendes Regimentsmöthen.

Wid jämförelse af de i målet wid 1809 års Sommar Ting å kärande sidan ingifne Chartor och Handlingar, inhämtade Härads Rätten bland annat, att de af Parterne å ömse sidor godkände och uti Landtmätaren Aurells beskrifning upräknade ändepuncter och rör ifrån Högholmen i sjön Liksdammen till Högholmen i Sjön Båfwen, rätteligen böra utgöra rätta skillnaden emellan Daga Härads Allmänning och Malma Gods eller den omtwistade Allmänningen, men rätta läget af desse rör och skillnader funnos så wäl å 1666 och 1693 som 1808 års Chartor i flera afseenden skiljaktige, utwisandes den förstnämnde chartan en bugt eller knä på linien ifrån den så kallade Ingahäll till Dahlsjön och sedermera en rät linea till Högholmen i Sjön Båfwen, då deremot enligt 1693 års Charta linien sträcker sig ifrån Stafwen Gråskägget bredewid Dahlsjön i Sydwäst till Korseken, hwarest blifwer ett knä där en Sten wisar i det närmaste rät linea till Högholmen i Båfwen; Äfwen som ofwannämnde trenne Chartor utwiste läget af Stafwarne Hörnstafven, Flisan, Gråskägg samt Korssek på olika ställen; Och kunde Härads Rätten i öfrigt i anseende till desse Chartors skiljaktiga visning af rätta linien emellan den pretenderade Allmänningen och Säteriet Malma med dess tillhörigheter i öfrigt icke eller i denna omständighet erhålla någon tillförlitelig wisshet; Och som 1645 års Charta öfwer Hemmanet Rågärdsvik jämwäl utwiste förhållandet å marken olika med de sednare årens Chartor; så yrkades å swarandesidan att å samma Charta samt de påståenden, käranden med stöd deraf gjordt något afseende icke göras måtte.

Wid så beskaffat förhållande Resolverades och
Afsades:

Till utrönande af rätta beskaffenheten med twisteparken och läget af de såsom änderör upgifne Stafvar, med det mera, anser Härads Rätten någon annan utwäg icke öfrig, än besigtning å Stället och pröfwar derföre, jämlikt 14 Cap. Jorda Balken skäligt, döma till ordentelig Härads Syn af DomHafwande och Nämnd och hwilken Syn, om terminen hwartill Parterne tidigt förut skola underrättas, innewarande års Sommar kommer att ske på kärandens Herr Öfwersten och Riddaren Grefwe Stackelbergs förskjutande bekostnad, men stadna på den Domaren wid sakens slut der till skyldig pröfwar.

Rese kostnaden och Dagtractamentet wid detta Ting för Uthärads Nämnden skall käranden Wälbemälte Herr Grefwen och Öfwersten förskottwis till dem utbetala med tillsammans Tjugu En Riksdaler 31 Sh. Banco. År och dag som förr skrifvit står.

På Härads Rättens wägnar
Ax.N. Rönquist

Ofwan.. 21 Rd .. qvitteras å Nämndens wägnar af Ax.N. Rönquist

Källa:

Privat

[email protected] (2023-03-31 21:37:16)

Ludgo-Spelviks hembygdsförening

Skapad av: Anders Bennevall (2023-03-11 12:58:27) Kontakta föreningen