Rådhuset

.
Det nuvarande rådhuset vid det kullerstensbelagda Rådhustorget är det tredje i ordningen.

Det första rådhuset var uppfört på torgets norra sida och finns med på Dahlbergs teckning i Svecia Aniqua et Hodierna från 1660. När det rådhuset hade tjänat ut byggde man ett nytt på torgets västra sida mot kyrkan. Det rådhuset brann tyvärr ner vid den stora stadsbranden 1798. Det skulle komma att dröja ända till 1833 innan det nuvarande rådhuset  kunde tas i bruk.

Läs mer om rådhusets historia och vad som finns innanför dörrarna i Bernt Petterssons bifogade artikel.

Torshälla Hembygdsförening, S:t Olofs Gille

Skapad av: Torshälla Hembygdsförening, S:t Olofs Gille (2014-06-21 22:06:15) Kontakta föreningen
Ändrad av: Torshälla Hembygdsförening, S:t Olofs Gille (2017-01-22 17:34:00) Kontakta föreningen