Att jobba med sociala medier


I dagens värld är det viktigare än någonsin att jobba digitalt och vara aktiv på sociala medier. Man kan nå fler målgrupper och därmed fler potentiella medlemmar. Genom ett klick kan du helt plötsligt nå tusentals människor! 


ImageHandledning om sociala medier

Är du medlem i en förening ansluten till Sveriges hembygdsförbund kan du ladda ner en utskriftsvänlig handledning om Facebook och Instagram. Klicka på länken nedan för att först skaffa ett lösenord som skickas till din mejladress. 

» Klicka här för att skaffa lösenord 

Gå därefter tillbaka till den här sidan och klicka på länken nedan.  

» Här kan du med lösenord ladda ner handledningenImage

Obs! Tillgång till handledningen är en medlemsförmån och materialet är skyddat av upphovsrätt. Du får inte sprida lösenordet till andra men tipsa gärna andra medlemmar om att också gå in och be om lösenordet! 


9 av 10 svenskar använder internet varje dag

Svenskarna och Internet ger årligen ut rapporter om svenskarnas internetvanor. Deras studie 2021 visar att 9 av 10 svenskar använder internet varje dag. Det digitala livet har blivit lika vardagligt som det verkliga livet. Nuförtiden kan man arbeta, umgås och handla på nätet vilket har lett till ökad användning av internet och sociala medier.  

Vad är sociala medier?

De tre största sociala medieplattformar i Sverige är YouTube, Facebook och Instagram. Dock är Tik Tok den största plattformen internationellt och växer snabbt även här i Sverige.

Varför är det viktigt att synas och vara aktiv på sociala medier?  

Du når många!

Det är väldigt många som använder sig av internet varje dag. Om din förening vill locka fler besökare till era arrangemang så är sociala medier ett fantastiskt verktyg. Man kan även bygga sociala nätverk med folk som har samma intressen, vilket kan leda till ett ökat engagemang.  

Det går snabbt!

Att dela information till er målgrupp går snabbt. Om merparten av era medlemmar använder, exempelvis använder Facebook, så kan du få ut viktig information snabbt.

Du når nya målgrupper!

Genom att använda sociala medier kan du visa vad ni gör så att fler nya blir engagerade och vill bli medlemmar. 

Det är billigt!

Att köpa betald marknadsföring är ofta mer prisvärt än om man marknadsför på “traditionellt” vis. 

Exempel på några andra digitala kanaler  

  • Hemsida  
  • Mejl 
  • Nyhetsbrev 

Tips: Prioritera!

Även om man hade önskat att man kunde vara aktiv på alla sociala medier så kan det ibland kännas överväldigande. Fokusera istället på den kanal/kanaler ni tror är mest relevant för er. Om ni känner att ni bara har tid för Facebook till exempel, investera i den kanalen då. Det är bättre att vara aktiv på en kanal än att ha flera som man förbiser. 

Här kommer tips på vad din förening kan göra för att få ut det mesta av sociala medier

Som tidigare nämndes så är det viktigt att vara aktiv! Dela intressant och relevant innehåll. Glöm inte bort era sociala medier! Om folk klickar sig in på er Facebook sida till exempel och ser att ni inte har postat något sedan ett år tillbaka så kommer man tro att er sida inte är aktiv. Det kan leda till att färre personer följer er sida. Dela även intressant och relevant innehåll för era följare. Vad är det ni vill att folk ska veta om er förening? Hur vill ni uppfattas? Viktigt att tänka på.  

Engagera med både dina följare och andra 

  • Om era följare och även andra externa kommenterar och engagerar sig med era inlägg, glöm inte bort dom! Sociala medier handlar trots allt om att bygga nätverk och värna om de.  

Uppdatera dina uppgifter! Öppettider, adress, m.m. 

  • Detta är väldigt viktigt att tänka på. Även om ni är aktiv på sociala medier och uppmuntrar besökare att komma till er förening så måste det finnas uppdaterade uppgifter så att de hittar dit och vet om vilka tider ni har öppet. Annars finns en risk att de hamnar fel och får ett sämre intryck av er förening. Man vill att det ska vara så enkelt som möjligt för besökare att hitta rätt information.  

Använd bilder och filmklipp för att sticka ut ur mängden! 

  • Människor gillar det visuella. Man dras helt enkelt mer till bilder och filmklipp än text. För att locka folk att läsa ditt inlägg så bör ni använda bilder och filmklipp för att sticka ut ur mängden!  

ImageImageImage

Uppmuntra era följare att dela era inlägg för ökad synlighet

  • För att nå ännu fler kan ni använda er av era befintliga följare. Uppmuntra dom att dela era inlägg för att få mer visibilitet. Gör även en så kallad “Call To Action” för att uppmuntra era besökare att ta någon form av handling. Det kan vara allt från att skriva upp sig på ert nyhetsbrev till att börja följa er sida.  

Använd er av storytelling för att fånga folks intresse 

  • Hembygdsrörelsen har massivs med intressanta historier att berätta. Använd det till er fördel! Berättelser hjälper dig att få dina följare att känna och förstå. Det hjälper oss att kommunicera på ett engagerande och personligt format. Vad har er förening för berättelser som ni kan förmedla på ett intressant sätt? Hur kan du använda dig av berättandet till din fördel? I en allt mer digitaliserad värld så blir det personliga mer värderat. Använd er därför av storytelling i er marknadsföring för att fånga, men även behålla, folks uppmärksamhet.  

Sveriges hembygdsförbund

Skapad av: Olov Norin (2022-03-17 17:04:10) Kontakta föreningen
Ändrad av: Olov Norin (2023-11-07 08:30:35) Kontakta föreningen