Så kan föreningen locka fler besökare


 

Image

Foto: Ölands museum.

Det finns flera sätt för medlemmar och medlemsföreningar att locka fler besökare. Här hittar du några råd och tips. Du ser också vad Sveriges hembygdsförbund gör inom satsningen Kulturarvet som besöksmål.  


Tips och råd för att få fler besökare!

Tänk som era besökare

Många av era besökare känner ni ganska väl. Ni vet vad de förväntar sig och ni vet att de brukar komma tillbaka. Men för att få fler att komma kan ni behöva fundera vad de potentiella besökare är intresserade av och vad som ska till för att de ska dyka upp. Vill de veta mer om föreningen? Kan det var viktigt att veta om det erbjuds något att äta? Kan man ta med barnen? Försök tänk som de besökare ni vill ska komma!  Kanske behöver ni ändra lite på aktiviteten och komplettera informationen.

Visa er aktiviteter på hemsidan!

För att någon ska komma behöver de känna till vad som ska hända. Hemsidan är så klart ett viktigt skyltfönster för det vi gör och vill nå ut med. Det gäller inte minst inför sommarsäsongen. Se till att besökarna får rätt och inspirerande information! 

 

Använd sociala medier

Ett bra komplement till hemsidan är sociala medier, till exempel Facebook. Här kan föreningen berätta om sina aktiviteter och lägga en länk som leder till hemsidan. På så sätt når man fler människor. Man når de som känner till föreningen men man når dessutom personernas bekanta och kanske bekantas bekanta. Det är så sociala medier fungerar. Man skapar ringar på vattnet! Dessutom kan man för en ganska låg kostnad få större spridning på inläggen. 

Nå ut i andras kanaler

Att synas på sin egen hemsida och Facebooksida är toppen. Men det finns fler kanaler. Kontakta den lokala tidningen, kommunen, lokala turistcenter och kanske regionala visit-organisationer. Det kan också finnas andra hemsidor som marknadsför aktiviteter i just ert område.  

Image

Erbjud ställplatser för husbilar

Alltfler semestrar med husbil och behovet av ställplatser är stort. Det finns redan idag hembygdsföreningar som erbjuder ställplatser, men det finns utrymme för fler att locka till stopp vid hembygdsgårdar och andra vackra kulturmiljöer. Det kan vara ett bra sätt att få ett ekonomiskt tillskott till föreningen.

Läs mer och få tips

Använd bokningsfunktion med Boka.se

Genom att erbjuda bokning tillmötesgår föreningen personers behov av att planera i förväg. Ni får också själva möjlighet att se vilket intresse som finns. Kanske finns ett tak på hur många som kan komma. Via länken nedan kan du läsa mer om hur föreningen snabbt kommer igång med en bokningsfunktion. Det kan handla om bokning till ett arrangemang, hyra av lokal men också tillhörande betalfunktion. Kontakta gärna boka.se för med information. 

Läs mer om tjänsten och kontaktuppgifter till boka.se


Lär er mer och få inspiration av andra

Image

Idéresan

Idéresan är Sveriges hembygdsförbunds studiematerial för medlemsföreningar som vill locka fler besökare. Handledningen innehåller konkreta tips för hur idéer kan utvecklas och förverkligas. Det finns också ett material för cirkelhandledare.

Läs mer och ladda ner handledningen 

Delta på SHF:s webbinarier

Alla som är medlem i en förening ansluten till Sveriges hembygdsförbund kan delta i våra webbinarier, bland annat om Idéresan och hur man jobbar med hemsida.

Läs mer och anmäl dig

Facebookgrupp för att nätverka med andra

Här kan du utbyta erfarenheter och idéer med andra när det gäller hur man ska locka fler besökare, med särskilt fokus på turister och tillresta besökare, och hur man når ut i rätt kanaler. Facebookgruppen är sluten vilket betyder att man får be om att bli insläppt genom att klicka på "Gå med i grupp". När en administratör väl godkänt dig så kan du börja läsa och skriva inlägg.

Till Facebookgruppen för Kulturarvet som besöksmål 


ImageKulturarvet som besöksmål

Kulturarvet som besöksmål är Sveriges hembygdsförbunds satsning för en stärkt position i besöksnäringen. Det vill vi uppnå genom att stödja våra medlemsföreningar när det gäller att locka för turister och tillresta besökare till hembygdsrörelsens många besöksmål och arrangemang. 

Läs mer om satsningen

Image

 
 

Guide till Kulturarvet som besöksmål

Här beskrivs satsningen men också vår profil, position, kärnvärden, viktiga målgrupper och teman för satsningen. De kan vara ett värdefullt stöd när föreningen berättar om sig själv, sin verksamheten samt arrangemang och besöksmål. 

Till guiden (pdf)

Handledd utvecklingsprocess

Är din förening intresserad av att nå fler turister och tillresta besökare under en process ledd av en handledare? Just nu pågår en utbildning av handledare som ska finnas som resurs för alla intresserade föreningar. Kontakta gärna ditt regionala förbund för att ta reda på om det finns en handledare i just din region.

Image
För föreningar som genomgår en handledd process finns "Verktygslådan" som är vårt namn på en uppsättning verktyg i form av stöd, filmade föredrag och manualer som hjälper föreningen att hitta sätt att bättre nå ut till turister och tillresta besökare. Verktygslådans innehåll bygger på en utarbetad process där föreningen går igenom 4 steg för att utveckla befintliga aktiviteter eller ta fram helt nya. Processen och materialet är framtaget av Graffman AB i samarbete med Sveriges hembygdsförbund.   

Läs mer och få tillgång till verktygslådan 

Hör Åhls hembygdsförening i Dalarna berätta om sin medverkan i en handledd process:

 

Logotyp Kulturarvet som besöksmål

Satsningen Kulturarvet som besöksmål har en fin logotyp som ska väcka intresse för satsningen och för det kulturarv som hembygdsrörelsen förvaltar. Logotypen får bara användas i sammanhang där satsningen beskrivs. Den får inte användas i sammanhang utan koppling till satsningen, tex beskrivning av föreningarnas aktiviteter. Just nu pågår ett arbete med att ta fram riktlinjer för hur logotypen får användas och av vem. Är du osäker kontakta SHF:s kommunikatör Olov Norin, [email protected].

Image

En skrift om satsningen 

Skriften beskriver satsningen, en rad fördelar för föreningar samt exempel på sätt att engagera sig.

Ladda ner den som pdf

Image

Beställ tygkassar

I SHF:s butik kan du beställa tygkassar med loggan för Kulturarvet som besöksmål.

Beställ 


Film:

Image Förstudien 2020

Sveriges hembygdsförbund

Skapad av: Olov Norin (2021-10-25 08:20:18) Kontakta föreningen
Ändrad av: Monica Öjes (2023-10-25 11:57:57) Kontakta föreningen