Så här kommer föreningen igång


Alla föreningen som är anslutna till Sveriges hembygdsförbund får en egen hemsida i Hembygdsportalen. Så gör ni för att komma i gång!


Föreningen behöver ta del av och följa de riktlinjer som beskrivs i SHF:s policy för Hembygdsportalen (pdf)

1. Skicka in avtal

För att använda Hembygdsportalen behöver föreningen ett avtal som gäller för den nya Hembygdsportalen som lanserades april 2018. Avtal som tecknats dessförinnan behöver ersättas av ett nytt eftersom tjänsterna har utökats. Skriv ut avtalet via länken nedan. Innan ni skickar in avtalet se till att det undertecknas av behöriga firmatecknare. Här kan du läsa mer om vem som är firmatecknare. Skicka dessutom med protokoll där det framgår vem som är firmatecknare. Kom ihåg att det måste vara undertecknat.

» Ladda ner avtalet här (pdf)

2. Anmäl administratör

Föreningens behöriga firmatecknare behöver anmäla vem som ska vara administratör. Använd formuläret nedan. Där anger du också om din anmälan gäller byte av nuvarande administratör. 

» Anmäl föreningens administratör här

3. Inbjudan skickas

Därefter kommer en inbjudan till registrering att skickas till den utsedda administratören.

OBS! Registreringsmailet kan ibland hamna i den mapp för skräppost som finns i mottagarens mailprogram. Kontroller gärna detta. Du känner igen mailet genom att det har ämne: "Inbjudan till registrering på hembygd.se" och avsändare "Sveriges Hembygdsförbund <[email protected]>". När administratören godkänt villkoren, kryssat i rutan "Jag är inte en robot, som är en säkerhetsåtgärd, samt skickat mailet kommer vi att registrera personen som användare. När administratören registreras får hen ytterligare ett mail, med ämne "Ditt konto är registrerat" och avsändare "Sveriges Hembygdsförbund <[email protected]>". Mailet innehåller en länk för att skapa lösenord och är av säkerhetsskäl bara aktivt i 24 timmar. Om du missar att skapa lösenord inom 24 timmar kan du istället gå in via menyn på www.hembygd.se och välja "Logga in" Klicka på länken "Glömt lösenord". Du får då ett mail där du kan ange lösenord.

4. Logga in och börja jobba

När administratören loggat in kan hen börja arbeta med den nya hemsidan. Hen kan skapa konton till redaktörer som också kan börja jobba med hemsidan.

OBS! Man kan inte använda adressen www.hembygd.se/föreningens namn innan sidan är publicerad. Då måste du logga in på hembygdsportalens startsida: www.hembygd.se Där loggar man in via menyn, längst upp till vänster.

Läs mer om hur du arbetar i Hembygdsportalen


Har föreningar hemsida utanför Hembygdsportalen?

Även föreningar som inte har någon hemsida finns ändå med i det regionala hembygdsförbundets lista över medlemsföreningar. Genom att meddela oss rätt hemsidesadress kommer besökare till er hemsida genom att klicka på föreningsnamnet i listan. Fyll i formuläret så lägger vi in rätt adress. Till formuläret.


Läs mer

» Anmäl eller byt administratör
» Så arbetar du i Hembygdsportalen

Sveriges hembygdsförbund

Skapad av: Olov Norin (2018-06-12 08:13:38) Kontakta föreningen
Ändrad av: Monica Öjes (2024-02-23 14:38:48) Kontakta föreningen