Medlemsvärvning

Dags att bli fler medlemmar? På den här sidan har vi samlat material och tips för att komma igång med eller fortsätta ert värvningsarbete i föreningarna.

ImageVarför ska man jobba med medlemsvärvning?

Tillsammans är vi över 400 000 medlemmar och finns i hela landet, från Kurravaara i norr till Falsterbo i söder. Att vi är många i hembygdsrörelsen innebär att vi kan skapa ett tillgängligt och levande kulturarv i hela Sverige. Vi är en viktig kraft som kan påverka det som händer i samhället, lokalt, regionalt och nationellt. Varje medlem bidrar alltså till att hembygdsrörelsen kan fortsätta det viktiga arbetet med en levande hembygd öppen för alla.

Värvningsguidens innehåll

SHF har tagit fram en guide med praktiska tips för de föreningar som vill få fler medlemmar. Guiden tar först upp vad som är bra att tänka på innan man börjar med att utveckla sin medlemsvärvning. Vi fortsätter med praktisk planering och avslutar med att prata om hur föreningen kan vara långsiktigt attraktiv för medlemmar.

Du kan ladda ner guiden som pdf-dokument eller beställa den från SHF:s kansli.

Sveriges hembygdsförbund

Skapad av: Olov Norin (2022-03-09 15:24:44) Kontakta föreningen