Årets hembygdsbok kommer från Gotland

Pressmeddelande 9 oktober 2023

Vinnaren av Sveriges hembygdsförbunds utmärkelse Årets hembygdsbok går till en bok från Gotland. Det är Lau hembygdsförening som prisas för boken " Lau – livet i en strandsocken ". Prisutdelningen går av stapeln 18 november i samband med en lokalhistorisk konferens i Visby.

Så här lyder juryns motivering: "Boken speglar utvecklingen i Lau under 1900-talet fram till idag med nedslag i den äldre historien. Ambitionen har varit att skapa en bok om bygden utifrån dagens kunskap och frågeställningar, vilket redaktionsgruppen verkligen har lyckats med. Här finns ett rikt bildmaterial väl integrerat med texten, vilket gör boken tilltalande, så väl visuellt som stilistiskt. Det här är helt enkelt en bok som andas kärlek till människorna och bygden."

- Med utmärkelsen vill vi uppmärksamma den kulturhistoriska litteratur som våra medlemsföreningar gör tillgänglig för en bred publik. Årets pristagare är verkligen en värdig vinnare, säger Jan Nordwall, generalsekreterare för Sveriges hembygdsförbund.

Utmärkelsen Årets hembygdsbok har instiftats av Sveriges hembygdsförbund för att uppmärksamma hembygdslitteraturen. Varje år ger landets 2 000 hembygdsföreningar ut runt 1 300 skrifter som på olika sätt berättar om lokalsamhällenas människor, miljöer och utveckling.

Vinnaren kommer att motta pris 18 november i samband med en lokalhistorisk konferens i Visby. Förutom att utse en vinnare har juryn gett hedersomnämnanden till följande böcker: 101 år i kulturarvets tjänst av Bara härads hembygdsförening, Klädd i Nås av Nås hembygdsförening och Bland soldatpojkar och kökspigor av föreningen Halländska 1600-källor i samarbete med Falkenbergs kultur- och hembygdsförening.

För mer allmän information, kontakta:

Stefan Haase, ordförande för Lau hembygdsförening, 073-600 26 68, [email protected]
Jan Nordwall, generalsekreterare Sveriges hembygdsförbund, 070-794 91 24, [email protected]

Olov Norin, kommunikatör Sveriges hembygdsförbund, 070-789 71 01, [email protected]

Vill du ha mer information om den lokalhistoriska konferensen?

Kontakta Helena Rosenberg, om du vill veta mer om konferensen: 073-983 06 60, [email protected]

www.hembygd.se/aretshembygdsbok

Beställ boken:

www.lau.se/nya-boken-om-lau/nya-boken-om-lau-2

Sveriges hembygdsförbund samlar en av Sveriges största folkrörelser med 2 060 föreningar och 400 000 medlemmar. Den kulturskatt vi har berör alla människor och därför arbetar vi aktivt för att göra kulturarvet tillgängligt för alla. Hembygdsrörelsen spelar en viktig roll både för den lokala identiteten och för utvecklingen av lokalsamhället.

Sveriges hembygdsförbund

Skapad av: Olov Norin (2023-10-06 13:20:04) Kontakta föreningen