Taxinge

Taxinge eller Taxunge är en mycket gammal gård. Gravfält med stensättningar finns i gårdens närhet - öster om gården.

Äldsta belägg är från år 1329.

Under 1500-talet anges gården på 1 mantal skatte, men år 1578 lades den under Kronan. När den blev till säteri är okänt men troligen vid början av 1600-talet.

Beträffande ägoförhållanden under åren hänvisas till här nedan bilagda handlingar.

Under 1800-talet har den intilliggande mycket gamla gården Ökna ägts och brukats under Taxinge.  Gårdarna sammanfördes år 1930 enligt jordregistret.

Öknas torp finns i detta program inlagda under Ökna. Dit räknas Anderslund, Horssjöstugan, Horssjötorp, Johannesberg, Tallbacken, Wreten och Öknebostugan

Torp o stugor inom Taxinges gamla ägofigur: Amkeltorp, Bergholm, Bergslund, Damhult, Dammstugan Lilla o Stora, Djurstugan, Elfdalen-Uvdalen, Fölsjötorp, Jocumsberg, Kasern, Kohlbäcken, Kvarntorp, Mellantorp, Nyckeltorp, Plogstugan, Sandbäcken, Skogstorp, Sundstorp, Taxingetorp - se resp. namn

Tidsangivelser här för torpen-stugorna på Taxinge är svåra att ange exakt, då präster i kyrkoböcker har fört in Taxinges arbetare under själva gården trots att de bott kvar i sina gamla stugor.

En kvarn finns antecknad år 1424 och var i bruk till slutet av 1930-talet - se bifogad historik.

Se även "Taxinge Qwarn" under "platser som tillhör Taxinge". Mjölnarbostaden kallad Taxinge Qwarn var i den västra flygelbyggnaden.

På karta 1692-93 finns inritat både en såg och en kvarn intill huvudbyggnaden.

Gården har även haft ett tegelbruk från början av 1800-talet. Lades ned i början av år 1900. Se historik här nedan.

[email protected] (2023-07-17 16:28:27)

Runtuna-Lids Hembygdsförening

Skapad av: Anita Sederström (2014-06-22 15:08:52) Kontakta föreningen