Om oss

Hembygdsföreningen bildades 1930. Den främste initiativtagaren till bildandet av föreningen var Axel Ericsson, föreningens allt i allo. Han cyklade omkring i bygden och samlade in de flesta av de ca 3000 föremålen. Hans hörsel var starkt nedsatt och han var därför alltid inställd på att alla sa "ja", då han tiggde föremål. Det berättas att han kröp under logbottnar, bodar och allehanda skrymslen på jakt efter saker. Han avled 1961.

Ursprunget till hembygdsgården består av tre byggnader, som tillhörde arrendestället Kyrkbyn under kyrkan. Sedan arrendatorn Erik Karlsson flyttat till annan bostad, upplät kyrkan 1938 området till att bli Regna Hembygdsgård. Huvudbyggnaden/bostadshuset är från 1733. Nedre våningen är inredd som ett tänkt gammalt bondehem. På övre våningen och i andra utrymmen finns insamlade muséiföremål.

Ett av muséets äldsta föremål är ett kärl funnet 1949 vid Vasaborg, strax väster om kyrkan. Det är ca 4000 år gammalt och originalet finns på Historiska Muséet i Stockholm. En replik kan ses på andra våningen i huvudbyggnaden.

Till de ursprungliga husen hör även en visthusbod med källare under. Loftboden mittemot är från 1744. Övriga hus har blivit hitflyttade från skilda delar av socknen.

Regna Hembygdsförening har idag drygt 200 medlemmar.

Föreningen ansvarar för en vacker hembygdsgård med 16 byggnader.
Där finns en rik samling föremål och arkivalier.

Verksamheten består av olika arrangemang, t.ex. musikkvällar och vandringar (se aktiviteter).

Många arbetsdagar går åt att klippa gräs och underhålla alla byggnader.

Fortsatt arbete med att registrera, digitalisera foton och andra arkivhandlingar pågår.

Regna hembygdsförening och Igelfors/Regna Bygderåd anordnar den populära och traditionella "Regna Marken" den 4:e lördagen i augusti.

MUSEERNA KAN VISAS PÅ TIDER ENLIGT ÖVERENSKOMMELSE.
(SE "KONTAKTA OSS" I MENYN)