Om oss

Ramundeboda-Laxå Hembygdsförening bildades den 5 mars 1954 på initiativ av kyrkoherde Bo Löwenström, Sven Hernmyr och Bertil Tiderman.

Välkommen till Ramundeboda-Laxå hembygdsförenings hemsida!

Vi finns i Laxå Bruksmuseum och Arkiv, gamla Tivägen, vid Laxå Herrgård och Vårdcentral. Parkera gärna vid stora parkeringen vid infarten till Vårdcentralen.

Vi har flera aktiva arbetsgrupper.

Torpgruppen har som uppgift att leta reda på gamla torp och torpruiner inom Ramundeboda socken samt att samla dokumentationen kring detta. Även att på karta märka ut dessa tillsammans med historiska sevärdheter. Länk till gruppens inventering - Ödetorp, torpruiner och historiska sevärdheter i Laxå kommun

Ramundbodagruppen (efter sammanslagningen med Ramundeboda Intresseförening den 1 maj 2023) har som syfte att på olika sätt inspirera till, initiera och stödja
  • utveckling av Ramundeboda-området när det gäller besöksnäring och kulturella aktiviteter
  • arkeologisk, antikvarisk och historisk forskning runt Ramundeboda-området samt att medverka till att resultaten redovisas både i form av vetenskapliga rapporter och med lättillgänglig information såsom broschyrer och utställningar.

Föreningen vill också vara en samarbetspartner till Laxå kommun i kontakter med andra institutioner och myndigheter i arbetet med att utveckla området. Länk till information från gruppen - Ramundeboda klosterplats

Gruppen Gamla hus i Laxå har som uppgift att samla dokumentation om några av de äldsta husen i Laxå.

Almanacksgruppen arbetar intensivt från slutet av sommaren med att ta fram material till nästa års hembygdsalmanacka. Länk till information om årets almanacka - Hembygdsalmanackan

Vi arbetar normalt i arkivet under den varma årstiden. Vi finns i där måndagar mellan 09.00 - 12.00 och välkomnar besök. Dock händer det att vi är på annat uppdrag, så vill Du besöka oss, ring gärna före.

En av våra viktigaste uppgifter är också att föra kulturarvet vidare och att förvalta och visa samlingarna i Laxå Bruksmuseum.

Tfn och adressuppgifter hittar Du under rubriken "Kontakta oss - styrelsemedlemmar"

Har Du önskemål om visning på annan tid än våra annonserade öppettider, kontakta oss. Vi hjälper till att skapa en visning efter Dina behov och berättar gärna om samlingarna och om vår verksamhet.

Kontakta oss

 Kontaktuppgifter till styrelseledamöter hittar du under sidan "Kontakta oss - styrelsmedlemmar".