Stormossens torvindustri

Torvbrytning skedde under 1900-talets båda världskrig. Anläggningarna bestod av grävverk och torklada ute på mossen, förbundna med järnvägsspår till marketenteri, bostadsbaracker, verkstäder och torkugn vid Fläckebovägen. Torkladan var förbunden med kaj vid Strömsholms kanal med linbana under första världskriget. Torkugnen byggdes under andra världskriget då torven torkades i ugn och forslades bort med lastbil till utlastningskaj vid järnvägen.
Allt är nu rivet, kvar finns grunden till marketenteriet och plintar till torkugnen nere vid Fläckebovägen.

Ramnäs-Virsbo Hembygdsförening

Skapad av: Ramnäs-Virsbo Hembygdsförening (2014-06-22 11:08:16) Kontakta föreningen
Ändrad av: Ramnäs-Virsbo Hembygdsförening (2017-09-06 08:15:00) Kontakta föreningen