VÄLKOMMEN TILL RÅDA HEMBYGDSFÖRENING!

Föreningens uppgift är att förmedla kunskap om den äldre tiden med dess seder och bruk, att bevara och hålla kulturarvet levande i vår bygd.

Råda Hembygdsförening startade sin verksamhet 1938 på initiativ av direktör John Andersson i Mölnlycke Bil-  och Omnibusaktiebolag (”Buss-John”). Föreningen hette till en början Råda Hembygdsvård.

Den nuvarande hembygdsgården ligger i Solsten i norra Mölnlycke, vid gamla Boråsvägen. Den är byns enda helt bevarade gård, byggd 1849 av Elias Andersson. Där kunde de talrika vägfarande övernatta på sin väg till och från Göteborg. Kallades ”Eliases”, senare ”Strömboms”

Vårt nya museum togs i bruk i november 2018. Välkomna att besöka det på "marknadsdagar" och på tisdagar kl. 9.00 - 13.00.

På gården kan man även beskåda en modell av Mölnlycke som det såg ut 1935, som några entusiaster håller på att bygga.

Vår specialitet är tunnbinderi. Detta hantverk bedrevs i byn Benareby sydost om Mölnlycke. Nu har vi tunnbindarverkstad på gården under ledning av äldre medlemmar som fortfarande behärskar konsten och som för den vidare, bl.a. genom kurser.

Vi hyr ut gården till bröllop och dop, det har blivit mycket populärt.

Aktiviteter på Gården

• Sockenvandringar till inom kommunen intressanta platser.
  • Hembygdsaftnar några gånger om året med intressanta föredragshållare eller underhållning.
  • Dokumentation av äldre platser, föremål, personer och händelser. Arbete med modell Mölnlycke 1935.
  • Studiecirklar t ex tunnbinderi och bakning.
  • Arbetsdagar varje tisdag vår och höst samlas intresserade medlemmar för arbete på gården inne och ute.
  • Marknader Vår på Hembygdsgården, Skördefest och Jul i vårt hus.
  • Uthyrning av lokaler för bröllop och dop.