Vi har lånat ut 5 av våra målningar, en snidad hund, massor av glasplåtar och fotografier och en del andra föremål. Hallwylska har även inlån från Moderna museet, Länsmuseet Gävleborg och många privatpersoner. Det är den bredaste och mest omfattande utställning av Lim-Johans alster som någonsin visats utanför vårt museum. På Edsbyns museum visas under tiden kopior av de 5 utlånade målningarna, och vi kommer i vår tur att tillfälligt låna in några ytterligare föremål. Lim-Johan visas ett par trappor upp i det Hallwylska palatset och hissar saknas i huset. Vi saxar nedanstående från Hallwylska museets hemsida:

Lim-Johan och den utomordentliga ärligheten

Konstnären Johan Erik Olsson (1865–1944), mer känd som Lim-Johan, räknas som en av våra främsta naivistiska konstnärer. Han föddes i Mackskalen i Hälsingland i samma trakt som familjen von Hallwyl drev skogsbruk. Skogen och omgivningarna i hans hemtrakter var en stor inspiration till hans finstämda konst.

Han får sitt stora genombrott först efter sin död, hans konst upptäcks av filosofie doktorn Philibert Humbla under sent 1940-tal. Det äktnaiva uttrycket ses som något genuint och oförvanskat i en alltmer konstruerad värld. I utställningen får besökaren ta del av Lim-Johans måleri, träsnideri och fotograferande.

Ovanåkers Hembygdsförening

Skapad av: Tomas Larsson (2024-03-26 08:36:35) Kontakta föreningen