Om oss

Östervåla Hembygdsförening bildades söndagen 3 oktober 1926. Den 13 februari 1927 hölls det första årssammanträdet. Den högtidliga invigningen av MÅRTSBOGÅRDEN, som den då fick som namn, ägde rum söndagen den 10 augusti 1930 och förrättades av landshövding Walter Murray, Västerås. Vid invigningen var även generalkonsul Erik Natanael Åkerlund, (som härstammar från Östervåla), närvarande och överlämnade då till föreningen en donation om 3000 kr. Mårtsbogården består av ett 20-tal byggnader från 1400-tal till 1900-tal som inramas av en vacker park. På gården finns också Östervåla Möbelmuseum. Olika evenemang ordnas under året, allt från allsång till kakkalas. Alla är varmt välkomna till hembygdsgården, gamla som unga, medlemmar och icke medlemmar. Kom och besök oss! Vänstra bilden hembygdsgården i början av 1930-talet. Mitten Landshövding Valter Murray. Höger Generalkonsul Erik Åkerlund.

ImageImageImage

Information om Östervåla församling

Tillhörde Östervåla Socken, Västmanlands län, ligger 5 mil norr om Uppsala. 7 mil till Gävle. 12 mil till Stockholm.
Sammanslaget 1971 med Heby kommun, Västmanlands län som är bildat ur sju socknar däribland Östervåla.
År 2007-01-01 blev det länsbyte till Uppsala län som vi numera tillhör.

Östervåla socken är en skogs- och jordbruksbygd. Slättmark hittar man främst kring sjön Tämnaren och kring sockencentrum. År 1815 fanns det 563 hushåll i socknen varav 204 klassificerades som ”fattiga” och 111 som ”utfattiga” Åren efter 1800 startade möbeltillverkningen. De flesta hade det som en andra inkomstkälla, många var jordbrukare. Rikligt med skog fanns det som passade för laggning (tillverkning av träkärl) och smärre träslöjd. Det sägs att de användes så mycket björk till bord- och stolstillverkningen, så att den höll på att ta slut. Det var mer eller mindre med fritt huggande, även på annans mark.

Runt 1870 så nådde snickerierna sin höjdpunkt, det fanns ca 300 stolsnickare men 1890 fanns det endast cirka 40-tal snickerier kvar. I dag 2019 är det  inga  kvar.

Information om Östervåla samhälle

Östervåla samhälle var tätort i Östervåla Socken, Västmanlands län.
Östervåla skrevs 1296 apud valir. Det är en pluralform av vål = ”rishög”,

Känt bl.a. för sina stoltraditioner runt om i bygden. Vid infarterna möter man skyltar med namnet ”Stolriket”.
Det största arbetsutbudet som finns på orten är Zetterbergs Mek. Verkstad.
På Gästgivargården fanns det efter gammalt ett skjutshåll. ”Gästis” byggdes år 1795. Hotellet och bostaden byggdes mycket senare. Verksamheten började 1805 och varit i drift hela tiden fram till 1967. Gästgivargården har under sista 50 åren varit öppen och stängd i olika omgångar.
Östervåla samhälle med omnejd består av platserna Hov, Prästgården och Åby, ca 1400 hushåll.

I Östervåla finns Svenska kyrkan samt två frikyrkoförsamlingar, Korskyrkan (Evangeliska Frikyrkan) och Equmeniakyrkan (f.d. Missionskyrkan). Tidigare fanns även Filadelfiaförsamlingen.

ImageImageImage

 Åbyvägen 15, 740 46 ÖSTERVÅLA