Österåkers hembygdsförening grundades 1971.

Vår hembygd ligger i och kring Österåkers socken i Södermanland i Vingåkers kommun.

Vi anordnar öppethusdagar, kulturkvällar, guidade cykelutflykter, trädgårdsdagar, byvandringar och fornminnesvandringar.

1973 köpte föreningen den tidigare NTO-lokalen, som nu är vår Hembygdsgård. I hembygdsgården har vi möten, delar av våra samlingar, öppet-hus och andra aktiviteter. På sommaren arrangerar vi också en kulturkväll vid hembygdsgården.

Image

Föreningen äger även den tidigare skolbyggnaden i Tallsäter. Byskolan är från andra hälften av 1800-talet. Undervisningen upphörde 1953, då den nya centralskolan i Österåker byggdes. Byggnaden innehåller idag ett litet skolmuseum som visas efter överenskommelse. En kort film om Tallsäters skola finns här.

Image

Föreningen har ca 300 medlemmar.

Våra stadgar finns här.

1982 började vi ge ut årsskrifter. De finns att köpa på våra arrangemang och du kan även kontakta oss och köpa både nya och äldre utgåvor. Årsskriften finns även att låna på Vingåkers bibliotek.

Läs mer om österåkersbygden här