Läs mer om åkdonstillverkare på respektive ort längre ned på sidan; #Skillingaryd, #Tofteryd Hagshult, #Byarum, #Åker
Redan i början av 1700-talet var Åker, Tofteryd och Byarum kända för sina järnbeslagna vagnar och slädar. Troligen var det Götaströms smeder som gjorde det möjligt med de små vagnssmedjorna i området runt Skillingaryd redan på 1700-talet. Under en period producerades 25% av alla åkdon i Sverige i dessa socknar. De hade även en betydande export till Norge och Danmark. Början till vagnindustrin var alla de små verkstäderna som fanns på landsbygden på 1880-talet. Där gjorde man de olika delarna till vagnar och slädar. En mycket betydande händelse inträffade 1882 när järnvägssträckan Halmstad-Nässjö var färdig. Nu började Skillingaryd blomstra. Industrier flyttade från landsbygden till samhället. Flera stora vagnfabriker startade. De tillverkade inte bara arbetsvagnar utan även eleganta åkdon. Det behövdes många olika hantverkare såsom häckmakare, hjulmakare, smeder, målare och sadelmakare. Se film med hantverksmässig beslagning av trähjul.
Bild från Thulins vagnindustri. Från vänster: smedmästaren Wennberg, Johan Dahlström, Alfred Dahlström (son), Anders Svensson. David Wennberg, Elias Wennberg (söner till smedmästaren), Simon Johansson, Sven Svensson från Sunnerbo. Bror Svensson (son till Anders) och Johan Svensson (far till Anders).
Under mellankrigstiden sker en nedgång for den svenska vagnsindustrin. Denna nedgångsperiod sträcker sig fram till den stora depressionen på 1930-talet, för att sedan vända till en uppgångsperiod under slutet av 30-talet och början av 40-talet. Vagnsindustrin övergick till annan tillverkning under lågkonjunkturen. De vagnsfabriker som fanns kvar kunde dock glädja sig åt en ökad tillverkning, mycket tack vare bättre tider för jordbruket och för att man specialiserat sig på att i huvudsak tillverka så kallade gummihjulsvagnar. Gummihjulsvagnen hade en stor lastkapacitet och kunde dras med traktor och var många gånger att föredra framför lastbil vid kortare transporter på landsbygden.
Åkdonstillverkare i Skillingaryd 1850-1950, karta
Abel Johanssons Pålen, 38
Alfred Osbäcks smedja, 32
August Källgrens smedjor, 14
Br Bergqvist Mekaniska industri, S27
Carl Alfred Wennberg, S37
Dahlströms smedja, S14
G. A. Anderssons smedja, S32
Johan Gabriel Gustavssons smedja, S08
Källgrens smedjor, S17
Malmströms smedja, S18
Oscar Ljungberghs Åkdonsfabrik, S07
S. J. Malmqvist verkstad, S10
Smedjan vid Skillingaryds Elverk, S02
Smidesfirman Thor,
Tolvasmedjan, S04
Thulins Åkdonsfabrik, S03
Anders Andersson lokträverkstad, loka-Kalle, S65
Gustav N Svensson Hjulmakare, S60
Åkdonstillverkare i Tofteryd Hagshult 1850-1950, karta
August Jonssons Klockaregården Tofteryd, T14
Blads smedja i Henriksbo, T02
Bobergs trä Boarp, T51
Bror Eks Klockaregården Tofteryd, T13
Claes Danielsson i Henriksbo, T03
Gunnessons hjul Tofteryd, T 60
Hanssons smedja i Boarp Tofteryd, T 05
Johan Johansson Fryebo, T21
Johan Mattesson Torp Tofteryd, T09
John Johnssons Klockargården Tofteryd, T13
Jonas Glads Torp Tofteryd, T10
Jonas Gustavsson Mölnarp, T20
Kalle Gustavsson Torp Tofteryd, T11
Lööf På Kålviken, T64
Smeagården Tofteryd, T12
Smederna i Rya li, T07
Torp Tofteryd, T56
Åkdonstillverkare i Byarum 1850-1950, karta
Högafors manufakturverk Byarum, B01
Johan på Uddens smedja Högafors, B02
Kvarnabergs Hjulverkstad, B03
Åkdonstillverkare i Åker 1850-1950, karta
Bergfors Hjulverkstad Åker, Å01
Gislaköps smedja Åker, Å08
Hallefors, Å33
Nyholm metall, Å08
Pålskogs by, Å21-24
Bosättningen Tutan Mässeberg, Å59, 17082
Uljeshult norra, Å29
Uljeshult södra, Å30
Litenas i Mässeberg Åker, Å 52
Åby snickeri Ålaryd Åker, Å 16
Se film från Malmströms smedja den 2021-02-21 med Ola Hugosson, filmad av Jenny Larsen.