Om oss

Oppmanna-Vånga Hembygsdförening bildades 1989 och har idag runt 400 medlemmar. Varje år ger föreningen ut en årsskrift och i den finns resultatet av årets arbete med att samla, dokumentera och sprida information om Oppmanna och Vånga socknar. Årsskriften innehåller också reportage om olika projekt och om vad som hänt i föreningen under året.

Bröderna Perssons fotosamling med motiv från bygden, bestående av 20 000 glasplåtar med förteckning 1920-1960, finns i föreningens ägo. Ett långsiktigt samarbete med Regionmuseet i Kristianstad har resulterat i att materialet registrerats och skannats och finns tillgängligt för allmänheten i faktarummet ”Minnesluckan”. Med hjälp av medlemmar arbetar föreningen för att komplettera beskrivningarna av fotografiernas miljöer och människor. Kalendern för 2015 innehåller enbart foton ur Bröderna Perssons stora samling.

Under året anordnar föreningen torp- och byavandringar, Äppelblommans dag den 6 juni med nationaldagsfirande, Inventering och utmärkning av torp och torpruiner har genomförts och redovisats i årsskrifter. Minnesmärken och sevärdheter finns med i foldern över Nässelslingan, liksom en rad hantverkare, konstnärer, föreningar, gårdsbutiker, öppna trädgårdar, affärer, matställen, bo på lantgård, camping, rum & frukost och andra övernattningsställen för dem som vill besöka denna vackra och spännande bygd.

Föreningen har ett gott samarbete med Kultur & Fritid i Kristianstads kommun, vilket bl a syns ”föreningens hörna” på Arkelstorps Bibliotek med avdelning för Harry Martinson-litteratur och lokalhistoria. Biblioteket inrymmer också en förnämlig samling akvareller av Siri Kivilinna som föreningen mottagit som gåva i enlighet med konstnärinnans vilja.

Föreningen samarbetar med en rad andra föreningar och med kommunala och regionala organ, engagerar sig i samhällsfrågor, skriver remissyttranden och försöker stimulera till initiativ som gagnar bygden och dess utveckling.