Om oss

Ölmstad Hembygdsförening, som tillhör Vista Härad, bildades 1940 med ändamålet att värna och vårda hembygdens miljö- och kulturarv och föra detta vidare till kommande generationer.

Ölmstad Hembygdsförening är medlem i Sveriges Hembygdsförbund. Föreningen är helt ideell och leds av en styrelse med stadgar, årsmöte och årliga val.

I föreningen finns sex kommittéer som ansvarar för särskilda arbetsområden. Vi är nästan 700 medlemmar.

Ölmstad Hembygdsförening vill både bevara kulturarvet och utvecklas i takt med tiden. Föreningen vill vara en mötesplats för såväl gammal som ung där alla ska känna samhörighet och vara stolta över sin hembygd. Föreningen vill på olika sätt sprida kunskap om bygden och ge invånarna möjlighet att hitta sina rötter.