Om oss

Orienteringsklubben Origo bildades den 1 augusti 1945. Hembygdsintresset har alltid varit stort bland medlemmarna och torpvandringar arrangerades tidigt. Vid årsmötet 1973, då ordföranden uteblev och föreningen hotades av nerläggning, valdes en ny styrelse och en ny epok inleddes med inriktning på motionsorientering och kulturverksamhet.

Sedan 1948 är klubbstugan Farholmahus, ursprungligen ett dagsverkstorp under Össjö gård anlagt 1754, föreningens fasta punkt. Det var här torpintresset vaknade hos delar av 1973 års styrelsen och det var här det första embryot till bygdespel framfördes 1985. Året därpå valdes en särskild hembygdsstyrelse och sedan dess är vi en förening med två styrelser och skilda ekonomier. Vi anslöt oss till Skånes och sedermera Sveriges hembygdsförbund under namnet OK Origo i Össjö för att markera att vår hembygd är Össjö socken, Ängelholms kommun.

Idag utgör Bygdespelsgruppen Origonalen en väsentlig del av verksamheten men vi arrangerar även hembygdsvecka, torp-, bya- och kyrkogårdsvandringar och har en aktiv Seniorgrupp som vårdar ett dussintal torplämningar. Orienteringsverksamheten är också fortsatt livlig.