Om oss

Odensjö hembygdsförening är en aktiv del av föreningslivet i Odensjö socken. Bygdens historia är både en länk bakåt och en resurs för att skapa liv och verksamhet i bygden.

Beskrivning: Veteranmotorträffen Fotograf: Jenny Svensgård

Vi driver bland annat Odensjö hembygdspark, ett kombinerat hembygdsmuseum och rekreationsområde, som på somrarna är full av aktiviteter med egen badbrygga. Där driver vi också ett våffelcafé där nya och gamla sockenbor umgås med  de som väljer Odensjö som sitt sommarviste.

Vi försöker också bevara och dokumentera  berättelsen om en bygd som är i ständig förändring.  Bland annat med återkommande utställningar om livet i bygden.

Hembygdsparkens utställningsdel  hålls öppen alla söndagseftermiddagar under sommaren (söndagen efter midsommar – sista söndagen i augusti) då vi har vår våffelservering.

Vi driver även Hembygdspodden - en podd med berättelser från förr i tiden, berättade av både levande och döda i en småländsk socken.