Om oss

Besök vårt friluftsmuseum och känn in att det bott någon här sedan i varje fall början av 1700-talet. Även om föreningens husen är stängda är miljön perfekt för en utflykt och kanske medhavd fika under de mäktiga ekarna.

Sotholms Härads Hembygdsförening, som namnet var från början,  bildades 1931 och omfattade under sina första år samtliga elva socknar som då ingick i häradet. Initiativtagare var Viktor Pettersson, född i Ösmo. Vid föreningens bildande bestämdes att dess säte skulle vara Nynäshamn och 1934 inköptes egen mark vid det natursköna Fagervik vid Strandvägen. Här finns idag flera hus byggda från 1719 och framåt. Du hittar en lekstuga från 1771, en jugendvilla från 1908, en gammal smedja och hel del annat. Föreningen har även två mindre byggnader på Landsort, ett av dessa är museum.

Som ett komplement till permanenta utställningar anordnas sommartid separata utställningar med olika fokus. Hembygdsföreningen och Nynäshamns Folkdansgille har gemensamma årligen återkommande arrangemang för allmänheten: Tex nationaldagen 6 juni, Midsommarfest, Friluftsgudstjänst, gammaldags Julmarknad mm.

På området finns också en restaurang och kaffestuga som öppnades redan 1943. Den är dock stängd sedan september 2022 men en förhoppning är att åter öppna verksamheten som är en av de äldsta fikaställena i Nynäshamn.