Om oss

Norra Möckleby hembygdsförening bildades 1973. Vid föreningens första möte beslutades om tre mål: att anordna midsommarfest, att ge ut en hembygdsbok och att en hembygdsstuga skulle uppföras.

1978 utkom den första boken, En ölandssocken förr och nu och fyrtio år senare, 2018, utkom ytterligare en bok, Traditioner till en ny tid.

En hembygdsstuga kunde invigas 1983 i Dörby vid det stora gravfältet från järnåldern. Hembygdsstuga med sina brasaftnar drar fulla hus under mörka vinterkvällar. Under dessa aftnar erbjuds intressanta föreläsningar, fika och lotterier.

Det mycket uppskattade midsommarfirandet på midsommardagen är en fest där alla generationer möts. Ett annat sådant tillfälle är hembygdsföreningens valborgsmässofirande på ängen norr om kyrkan.

Norra Möcklebys socken sträcker sig från mittlandsskogen till strandängar och Östersjön. Bläsinge fiskehamn och badstrand är på sommaren mycket uppskattade besöksmål. Här finns också en minnessten till minne av de som omkom då  fartyget Ada Gorthon förliste 1942.

Vå socken består av 11 byar där varje by har sitt ombud som ansvarar för kaffeservering vid tex midsommarfirande och årsmöte mm. Hos byombuden kan man förnya eller bli medlem i hembygdsföreningen.

Styrelsen år 2023

Ordförande Suzanne Jansson