Museum i Kungsbacka

Nordhallands Hembygdsmuseum
I Kungsbacka finns Nordhallands Hembygdsförenings Museum  på Korsgatan 17. Museet drivs helt ideellt av Nordhallands Hembygdsförening. Vi tar ingen entréavgift men vi tar gärna emot en liten gåva vid besök. Vi tar gärna emot skolklasser och grupper, som kan boka tid för besök och ange önskemål om guidning.

Öppettider         Tisdag och torsdag kl. 10.00 - 15.00
                             Helgfria lördagar kl. 10.00 - 14.00
Tel:                       0300-108 44
epost:                   nordh.hembygd$$$telia.com
Hemsida:             www.hembygd.se/nordhalland
Anm.  Ersätt $$$ med @ vid sändning av epost.

Nordhallands Hembygdsmuseum ägs och drivs gemensamt av de tretton hembygdsgillena i Nordhalland, omfattande Kungsbacka kommun och Lindome socken.

I Hembygdsmuseet finns mycket intressant att titta på.

I Entrén finns butik och kansli. I butiken kan man köpa hembygdslitteratur och hitta turistinformation om Kungsbacka.

Utställningshall med tillfälliga utställningar som bytes flera gånger årligen. För aktuell utställning klicka på länken nedan.
           Utställningar

Textilutställning med utställning av alster inom sömnad, broderi och vävning.
            Textilsalen visar

Skolsal med inventarier från olika epoker av 1900-talet samt modeller för syslöjds-undervisningen.
            För skolklasser

Apoteket Kronan med gamla apoteksföremål.

Modeller av äldre kungsbackamiljöer och gårdar från staden med omnejd.

I Biblioteket finns
Hembygdslitteratur från Halland och litteratur främst från Norra Halland men även litteratur om svensk och utländsk kulturhistoria. Här finns också handlingar från de nordhalländska socknarna förvarade i arkivboxar. Tidningar utgivna i Kungsbacka från ca 1900 till dags dato. Här finns även kartor från norra Halland, både historiska och moderna.
Samtliga årgångar av årsskriften Vår Bygd från starten 1916.
Hembygdsföreningens bibliotek

Ett Foto- och personarkiv samt en avdelning för släktforskning inryms i bibliotekets forskarhörna.

Butik med gammal inredning och autentiska föremål och varor.
Röda Lyktans hattaffär
Snickeriverkstad och smedja. I norra Halland, speciellt Lindome, Älvsåker och Tölö, fanns många snickare och smeder.
Heminteriör från ett torp på 1930-talet. Hemmet har tillhört "Olle i Berga", Lyskulle, Vallda.

Nordhallands Hembygdsförening

Skapad av: (2013-09-17 19:02:53) Kontakta föreningen
Ändrad av: Nordhallands Hembygdsförening (2023-03-02 13:01:20) Kontakta föreningen