Om oss

Vi är länets äldsta hembygdsförening! Det var i februari 1927 som två herrar slog sina huvuden ihop och bildade Nederluleå hembygdsgille. Herrarna var prosten Albert Nordberg, Gammelstad och läraren Helmer Hornberg, Alvik. Men vad gör vi idag, 92 år senare?

Nederluleå hembygdsförening har sina rötter i Nederluleå hembygdsgille, som hade sin verksamhet från 1928 till 1987, då det ombildades till Nederluleå hembygdsförening. Idag bedrivs verksamhet förknippad med gamla Nederluleå socken och Luleå Gammelstads kyrkby, som 1996 upptogs på UNESCOS lista över världsarv.

För dig som medlem betyder det möjlighet att lära dig mer om bygdens historia, bevara den och föra den vidare. I det arbetet ägnar vi oss åt olika aktiviteter och möten där du själv har möjlighet att påverka.

Vi samarbetar med studieförbundet Vuxenskolan

Här kan du läsa föreningens stadgar