Om oss

Mörbylånga hembygdsförening bildades den 13 mars 1950. Vi har vår hemvist i Hembygdsgården, som ligger på Köpmangatan 7 i Mörbylånga. Det är ett gammalt köpmanshus från 1828, som föreningen köpte år 1994 och helrenoverade till nuvarande utseende. Invigningen skedde den 6 augusti 1996 och alltsedan dess är huset flitigt använt, både för egna aktiviteter och för uthyrning till fester av olika slag. Vår förening har omkring 440 medlemmar, varav ett 70-tal är sommarölänningar eller mörbylångabor i förskingringen.

År 2020 hade det  gått 70 år och det hade vi tänkt fira på olika sätt.

År 2020 skulle vi också fira att Mörbylånga köping fyllde 200 år. Den 13 oktober 1820 skrev konung Karl XIV Johan under det dokument, som gjorde Mörbylånga till köping. Utvecklingen sedan dess har varit stark och vid 1900-talets början växte orten snabbt. 1908 startade den första kampanjen vid Sockerbruket, järnvägen kom strax efter till orten och ett vackert hotell uppfördes vid hamnen. Affärsverksamheten utvecklades och många hantverkare fanns. I hamnen trängdes skutorna. Orten blev senare centralort i den nya kommunen Mörbylånga, som omfattar hela södra Öland.

År 2020 fanns ytterligare en orsak att fira lite extra. Mörbylånga blev utsedd till Årets Ölandsby vid Skördefesten 2019 och övertog då stafettpinnen från Källa på norra Öland. Utöver alla jubileumsevenemang hade vi tänkt inviga  Öland Spirar på torget i Mörbylånga och den stora Skördefestinvigningen skulle förlagts till hamnområdet den 23 september.

Men - så kom Coronan…. och allt fick ställas in. Det enda vi kunde göra var att författa en liten jubileumsskrift att dela ut till medlemmarna.

Den 29 september 2021, precis till planerad invigning av Skördefesten, upphävdes de flesta coronarestriktionerna och vi kunde hjälpa till att ordna en storslagen fest. Sedan var det bara att köra resten av det vi egentligen planerat hösten 2020.

Den 9 och 10 oktober ordnade föreningens sekreterare bildvisning i Aulan. Det var ett bildspel med historisk anknytning och upplevelsen att se bilderna på stora bioduken var imponerande.

Många intresserade kom för att höra historiker Peter Danielsson föreläsa om Mörbylånga från då till nu i Aulan den 13 oktober på köpingens 201-årsdag. Det blev en spännande och medryckande föreläsning, då Peter också satte in köpingens tillkomst i världshistoriens sammanhang.

Samtidigt med aktiviteterna i Aulan hade hembygdsföreningen i aulafoajén ordnat en skärmutställning med bilder från Mörbylånga köping genom tiderna. Det fanns också med några bilder från Hembygdsföreningens 70-åriga historia.

 c/o Elisabet Engqvist, Sparringgatan 1 B, 386 50 Mörbylånga
 Köpmangatan 7, 386 50 Mörbylånga, Sverige