Om oss

Föreningen startade med ett litet informellt möte den 3 januari 1978 på Einar Lidéns initiativ. Formellt bildades föreningen den 17 mars samma år med 45 medlemmar och förste ordförande blev Einar Lidén. Den första interimsstyrelsen bestod av Einar Lidén, Kajsa Danielsson, Roland Gustafson, Hugo Härngren, Hugo Nygren, Karin Magnusson och Carl Bergström. Den 15/8 blev Britta Axelsson invald i interimsstyrelsen för att den 31/8 bli vald till sekreterare. Vid det första ordinarie årsmötet 1979-03-30 blev Einar Lidén ordförande, Britta sekreterare, Roland G kassör. Berndt Spaak ersatte Carl Bergström och Ann-Charlotte Larsson ersatte Hugo Nygren. Suppleanter blev Herbert Holmström, Jöns Palm och Gilbert Thurén.

Mölltorps församling äger hembygdsgården och Häljanäsboden (som ligger vid församlingshemmet)  men hembygdsföreningen förvaltar dessa. Mölltorps hembygdsförening har själva byggt museet och arrenderar tomten av Karlsborgs kommun.
Vid bildandet av Mölltorps hembygdsförening fick den sin hemvist i gården Stommens bostadshus. Det är ett gammalt bondehemman med anor från 16- och 1700-talet och ägs av kyrkan. Bostadshuset står kvar på sin ursprungliga plats. Fram till mitten av 1900-talet var boningshuset ett par meter längre men kapades pga att ägaren skaffade bil, som han ville ha in på gården. Till gården hörde på senare tid, i slutet av 1800-talet och början av 1900-talet även en handelsbod. Gårdens siste ägare hette Thyra Pettersson, född Berglind, gift med elektriker Lage Pettersson, som övertog svärfaderns, sotarmästare Larssons, fastighet i Karlsborg och startade elektrisk installationsfirma och affär  där under namnet "Lages elektriska". Lage var född i Stommen och ärvde huset efter sina föräldrar 1942. Hans föräldrar drev både gården och handelsboden. Mellan åren 1922 och 1942 passerar många arrendatorer den lilla gården.

År 1950 görs bostadshuset om till församlingshem och konstnär Hildebrand får uppdraget att smycka väggarna med religiösa motiv. 1952 skänker Lage Petterssons änka huset till församlingen och så är det åter i kyrkans ägo. Det har då stått tomt i 10 år.

Vintern 1968 dras Häljanäsboden - en gammal visthusbod - över Kyrksjöns is från Häljanäs med hjälp av traktor och kälke och placeras tillfälligt på marknadsplatsen. Så fort det förutvarande gamla huset i hörnet intill gården Stommen rivits, ska boden flyttas från marknadsplatsen och placeras där samt förses med nytt halmtak. I maj, när 1969 års marknad går av stapeln, står det fortfarande kvar och utrustas med nytt halmtak inför marknaden.

År 1971 byggs så ett nytt församlingshem, varför det gamla boningshuset åter blir helt tomt och oanvänt. I mitten på 1970 sålde Thyra Pettersson det mesta av skogen och redan tidigare hade nästan all åkermark avyttrats till tomter. Då Mölltorps hembygdsförening bildas 1978 får den i uppdrag att förvalta Stommens bostadshus och Häljanäsboden åt kyrkan. Kyrkobröderna har redan tidigare försökt hålla huset i skick och börjat samla in gamla föremål, som också ingår. De har nog hoppats på ett kulturkvarter med Häljanäsboden som stomme i ett bygdemuseum här.

Mölltorps hembygdsförening har byggt sitt museum en liten bit från kyrkans byggnader och gränsande till södra delen av marknadsplatsen. Marken arrenderas av kommunen. Måndagen den 17/5 1993 sattes grävskopan i jorden, väggarna var uppreglade och takstolar resta den 25/6.
Byggnaden var tänkt att bli förråds- och museibyggnad men med kök och toalett för att kunna användas lite mer utanför sin tilltänkta funktion. Fr o m nu blir också gräsklippning och snöröjning nya arbetsuppgifter hos oss. Lördagen den 12/12 1998 invigdes museet med bandklippning och smörgåstårta till ca 70 medlemmar och stödjande personer.

Snart upptäcker vi att det vore bra att inte vara beroende av kyrkans arrangemang, när vi ska ha våra begivenheter. Därför tänks det om och under 2003 isoleras museet och kläs med plattor invändigt. En period av målning, tapetsering och inläggning av golv mm inleds. Den 5/3 2008 placeras en bärande balk med hjälp av många villiga armar och domkrafter i museets tak. Museet har nu en samlingssal, kök med angränsande utrymme för verksamheter samt museum på övervåningen. En liten friggebod inköps också. Upprustningen firas ihop med föreningens 30-årsjubileum onsdagen den 14 maj 2008.