Om oss

Föreningen bildades den 5 maj 1950 av en rad personer i bygden som insett att allt för mycket av den gamla kultur riskerades att falla i glömska. Dåvarande präst Sven Hamberg var den drivande kraften.

Första uppgiften blev att röja upp den vildvuxna kyrkoruinen och renovera de murar som fanns kvar.

Nästa uppgift blev Hembygdsgården. I närheten av kyrkoruinen låg ett hus som inte användes av arrendator Lindsmark, det fick man hyra för 50 kr/år och det blev sedemera föreningens museum. Genom åren har föreningen genomfört olika aktiviteter och tillställningar, några exempel: restaurering av kyrkoruinen, återupptäckandet av Mariakällan, spånklyven, skötsel av Brunkullelokalen, midsommarfirande, skapande av den populära Mariebylöparen, krönikespel och filminspelning av bygden som finns för uthyrning.